Cabal Online
Wydania
2005()
2006()
Ogólnie
Kolejna koreańska produkcja - póki co darmowa, elementem wyróżniającym są ciekawie rozwiązane skille.
Widok
tpp
Walka
czas rzeczywisty

RECENZJA

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o Cabalu, to raczej byłem do niego sceptycznie nastawiony... No ale z każdym dniem słyszałem o nim więcej, więc postanowiłem trochę o nim poczytać. Gdy ujrzałem filmiki z gry.. ach.. te skille *_*... to następnego dnia ponad 700mb instalki było już ściągnięte, a ja ruszyłem poznawać świat Nevareth. Czy warto go poznać? Z całą pewnością!

Plusy:
+ te skille, ach te skille... ;)
+ mnogość questów
+ bm2! (o tym co to jest - później :P )
+ grafika
+ fajne lokacje i potworki
+ fabuła; może nie jest rewelacyjna, ale jak na grę MMORPG - świetna

Minusy:
- questów jest momentami aż za dużo...
- trochę masz lipę jak nie lubisz wszelkich rodzajów mieczy... bo wszelkie rodzaje mieczy są tu jedyną bronią dla postaci walczących wręcz
- świat jest nie za duży...
- mało zróżnicowane postacie

Fabuła:
Fabułę poznajemy w questach i tylko w questach... Każde miasto ma osobną fabułę i problemy (choć nieraz zdarzenia z jednego miasta mają wpływ na losy innego miasta...). Generalnie wszystko sprowadza się do tego, że w świecie Nevareth powstały przeróżne klany chcące jakoś to zaszkodzić temuż światowi... I najcześciej jakoś zmieniają faunę w potworki, które potem zabijamy setkami ;) I tak dzięki Vampire clan w Blood Ice spotkamy przeróżne duchy i zombie, a przez Mutant clan po Green Despair biegają połączenia zwierząt z roślinami. A skoro już mowa o fabule warto by wspomnieć parę słów o questach...

Qesty:
Jak już wspominałem questów jest od diabła i trochę... średnio po 5-8 na lvl. Więc całkiem rzadko mamy możliwość (tzn. możliwość zawsze mamy, tylko po co? ;) ) zabijania potworków dla zwykłego expa... Warto wspomnieć, że questy stanowią spójną historię, więc czesto zdarza się tak, że gdy nie zrobimy jednego questa to kilka nam sie nie pojawi. A więc warto robić wszystkie questy bo znacznie przyśpieszy nam to zdobywanie expa i pieniędzy. Jeśli chodzi zaś o przebieg qustów to mamy tradycyjne: zabij tyle takich mobków, przynieś tyle itemów z takich mobków, pogadaj z nim, albo oczyść ten dungeon. No cóż... lepsze to niż siedzenie godzinami na jednych i tych samych potworkach...

Postacie:
Postaci w Cabalu mamy sześć. Dwie opierają się na sword skillach (Warrior i Blader), dwie na Magic skillach (Wizard i Force Archer), a dwie opierają się na obu dziedzinach (Force Shielder i Force Blader). Postacie w swoich osiągach są raczej podobne, chociaż FS i FB mają więcej roboty ze skillowaniem... Jeśli chodzi zaś o typowy podział klas w MMORPG'ach to w cabalu przedstawia się on tak:

Dmg dealer: Warrior, Blader
Nuker: Wizzard, FA
Support: Wizard, FA
Debuffer: FB
Tank: FS

Statystki:
Statystyk mamy 3: siła, zręczność i inteligencja. Jeśli chodzi zaś o to w co musimy ładować to przez (podejrzę...) 90 lvli powinniśmy ładować je zgodnie z growthem (o tym też zaraz), potem do ostatniej broni/ zbroi i na koniec mamy już dowolność, choć najlepiej skupić się na jednej statystyce.

Skille:
Skilli mamy sporo... nawet bardzo sporo. Dzielą się one na 4 grupy: Sword, Magic, Upgrade i Special. Wszystkie (oprócz Special) mają ranki i nie muszę chyba mówić że czym lepszy rank tym potężniejszymi skillami dysponujemy. I tak rank sword rośnie nam gdy używamy sword skilli, a rank Magic gdy używamy Magic skilli (logiczne). Upgrade, czyli wszystkie skille pasywne - rank tego skilla zmienia się automatycznie gdy wbijemy rank Magic lub Sword. Zostało nam ostatnie drzewko - Special. W nim znajdziemy wszystkie skille które dostaliśmy przy wbiciu Growtha (wiem, wiem jeszcze chwila) oraz komendy takie jak podnieś item, czy tańcz.

Growth i BM2
A więc wreszcie się doczekaliście ;) Co 10 lvli aż do 90 lvla mamy ustalony limit Growth (ile i jakich statystyk musimy mieć do growtha pisze nam nad statystykami) po specjalnym quescie za spełniony growth dostajemy bonus do statystyk i jakiś special skill. I tak na 10 lvlu otrzymujemy Combo start, dzięki czemu możemy łączyć skille w combosy, na 20 lvlu otrzymujemy Aure związaną z jednym wybranym spośród siedmiu żywiołem. Na 30 lvlu otrzymujemy Battle mode czyli kolejnę aurę zwiększającą nasze umiejętności. Na 40 lvlu mamy możliwość (o ile mamy ją w ekwipunku) przywołać specjalną deskę na której możemy szybciej się poruszać. Na 50 lvlu otrzymamy Battle mode 2 (zaraz opiszę je bardziej szczegółowo), a na pozatych growth'ach nasze poprzednie aury stają się tylko silniejsze.

Czas opisać BM2... - od 50 lvla możemy odpalić specjalną aurę BM2 - teraz oprócz dopalenia statystyk, przywołujemy specjalną związaną z naszą klasą astralną broń oraz otrzymujemy specjalny atak tą bronią. I tak: warrior dostaje astralną kosę i skill rzutu nią, Blader przywołuje astralne pazury na ręce i kolane i skill błyskawicznego podskoczenia do przeciwnika wraz z zaatakowaniem go. Wizard polepsza swoje orby dzięki czemu może teraz atakować 2 potworki jednocześnie (skilla nie znam), Force Archer przywołuje 2 pistolety i otrzymuje strzał snajperski, Force Shielder przywołuje ogromną tarczę która teraz służy jednak do ataku zamiast obrony ;) i może nią atakować obszarowo. Force Blader dostaje specjalną rękawice (Skilla tu też nie znam...).

Ekwipunek:
Zbroi mamy 3 rodzaje:
Armor: przeznaczone dla Warrior'a i FS'a. Wygląda po prostu jak ciężka zbroja i dodatkowo możemy sobie do nich ubrać pelerynę. Ma największy def z wszystkich zbroi, jednak najsłabszy Def rate (odpowiedzialny za uniki).
Battle: przeznaczone dla FA i FB. Pamiętacie matrixa? :P bo właśnie te wdzianka przypominają stroje z nich xD Do nich możemy założyć również pelerynki, jednak nie takie same jak w przypadku Armorów... Średnie w defie i def rate.
Matrial: Te z kolei przeznaczone dla pozostałych dwóch klas czyli Wizza i Blader'a. One wyglądają jak zwykłe szaty i dodatkowo założymy tutaj sobie szaliczki ;). Jak można się spodziewać mają najmniejszy Def jednak największy Def rate.
Broń zależy od naszej klasy, a więc:
Warrior nosi Great Swordy, lub Daikatany
Blader nosi dwa blady, dwie katany, lub po sztuce jednego i drugiego
Wizard nosi 2 orby
Force archer ma w łapkach 2 crystale, z których może "przywołać" swój łuk.
Force shielder dzierży blade oraz crystala z którego może zrobić sobie tarczę
Force blader ma katanę i orba.

Grafika i Muzyka:
Graficznie gra prezentuje się bardzo dobrze, jednak w dzisiejszych czasach nie robi jakiegoś szczególnego wrażenia... Mapy i potworki są fajne, pomysłowe i kolorowe i w ogóle ładne co zasługuje na pochwałę, choć najładniej prezentują się skille... achh... są po prostu cudowne xD
Muzyka jest znośna, jednak na jednej mapie mamy jeden utwór więc może się on znudzić... jednak twórcy pomyśleli i wymyślili JukeBox'a (nie pokręciłem nazwy? xD) do specjalnego folderu możemy wrzucić własne kawałki które po odpaleniu specjalnej ikonki zastąpią nam motyw z mapy. Koniec z zabieraniem ramu przez inne programy do odtwarzania muzy ;)

Podsumowując:
Gra jest nadzwyczaj dobra. Fabuła i Questy wyróżniają ją spośród wielu innych MMORPG'ów. Ocena podskoczyła o jedno oko jako że gra jest całkowicie darmowa... (z możliwością kupienia płatnego premium konta). Jeśli wolisz questy nad suche expienie, jest to gra dla ciebie!

Moja ocena: 9/10


Autor: 5


Obrazki z gry:
Zdaje się, że wylądowaliśmy na pustyni. Graficznie faktycznie nie powala, ale wygląda całkiem porządnie. Obrażenia jak w jakiejś nawalance. Taniec zwycięstwa nad ścierwem pokonanego przeciwnika. I spojrzenie na bardzo ładny obrazek współczynników i ekwipunku.

Dodane: 12.08.2007, zmiany: 21.11.2013



Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?




Aby być podpisanym wlasnym nickiem, zarejestruj i zaloguj się na forum.