Avernum 3

Wydania
2002()
Ogólnie
2002, sharewarowa gra, ostatnia i najbardziej rozbudowana część trylogii. Grę można (w wersji demo, ale też niesamowicie rozbudowanej) ściągnąć ze strony producenta- zajmuje około 12 Mb. A mimo to udało się autorom upchnąć w niej niemały świat, zamieszkały przez całe dziesiątki przyjaznych i całe setki nieprzyjaznych istot. Gra nie zachwyca grafiką, ale ma w sobie to "coś", co starszym erpegowcom przypomni niejedną miłą chwilę spędzoną x-lat temu przed kompem...
Widok
Izometr, poruszamy się naszą drużynką zawszeo jedno pole- prowadzimy jedną postać, reszta stara się za nami nadążyć :) Małe figurki postaci.
Walka
Na tej samej planszy, co ruch, walka w systemie turowym.
Recenzje
Macros
Autor: Macros
14.07.2003

Akcja gry rozgrywa się niedługo po wydarzeniach opisanych w Avernum 2. Wygnańcy dzięki pomocy Vahnatai wygrali wojnę z Imperium. Nastały lata pokoju, z Imperium nie dochodziły do nich żadne wieści. W końcu wygnańcy zaczęli znów myśleć o powrocie na powierzchnię ziemi. Odkryli wyższe Avernum - system jaskiń położonych tuż pod powierzchnią ziemi. Po wybudowaniu fortu przy wyjściu na powierzchnię, zaczęto wysyłać grupy szpiegów, którzy mieli za zadanie zbadać sytuację jaka panuje w Imperium. Jedną z takich grup pokierujesz Ty.

Zmian w porównaniu z Avernum 2 nie ma zbyt wiele. Jedyną poważną zmianą jest zlikwidowanie ograczenia w rozwoju postaci. W poprzednich częściach gry postać kierowana przez gracza mogła maksymalnie osiągnąć 40 poziom w Avernum 1 i 50 poziom w Avermum 2. W Avernum 3 takiego ograniczenia nie ma, chociaż w praktyce czteroosobowa drużyna raczej już nie będzie awansowała powyżej 70 poziomu. Dodano trzy nowe czary: Spray Acid, Forcecage i Terror. Wprowadzono również podział na dzień i noc, co jednak nie ma żadnego wpływu na przebieg rozgrywki. W grafice i dźwiękach wprowadzono tylko kosmetyczne poprawki.

W trakcie gry świat widzimy z rzutu izometrycznego (jak np. w Ultimie VII), co sprawia wrażenie trójwymiarowości.Ogólnie nie ma wspaniałej grafiki jak np. w Baldur's Gate czy innych nowszych tytułach, jednak grafika jest ładna i czytelna. Jedyną wadą są sprite'y postaci i potworów; które mogłyby być lepiej dopracowane, ale ogólnie gra wygląda dobrze. O muzyce zbyt wiele napisać nie można, ponieważ jej po prostu nie ma (z wyjątkiem ekranu tytułowego). Jeśli chodzi o dźwieki to są one jedyną poważną wadą Avernum 3 - autorzy powinni nad tym bardziej popracować.

Podczas rozgrywki na nudę na pewno nie będziemy narzekać. W grze jest bardzo dużo zróżnicowanych questów i subquestów, w tym niektóre bardzo ciekawe i zaskakujące. Przy tworzeniu postaci możesz wybrać jedną z trzech ras: ludzi, slithzerikai (jaszczuropodobne istoty) lub nephilimy (podobne do ludzi koty), a także jedną spośród kilku profesji. Nasza postać jest opisana wieloma cechami: począwszy od najprostszych takich jak siła, zręczność, poprzez umiejętności posługiwania się bronią, lub magią, na trudno dostępnych umiejętnościach takich jak anatomia czy gimnastyka skończywszy. Cechy te możemy rozwijać dzięki skill pointom (SP), które nasza postać otrzymuje za każdym razem gdy awansuje na kolejny poziom doświadczenia. Im bardziej dana cecha jest rozwinięta, tym więcej potrzeba SP aby ją dalej rozwijać.

System magii jest ciekawie zrobiony. W grze mamy do dyspozycji 32 zaklęcia (po 16 dla maga i kapłana). Każde może wyuczone w trzech stopniach. Zaklęcie w pierwszym stopniu ma słabe efekty, w drugim te efekty są dużo lepsze, natomiast czary w trzecim poziomie są bardzo skuteczne. Czary w pierwszym i drugim poziomie możemy kupić w miastach od innych magów, natomiast czarów w trzecim poziomie kupić nie można, są do znalezienia w podziemiach lub jako nagrody za wykonane questy. Przedmiotów i broni jakie możemy znaleźć jest bardzo dużo. Na niemagiczne bronie można nanieść ulepszenia, dzięki czemu będą zadawały dodatkowe obrażenia ogniem, lub dodawały punkty do obrony. Istnieje również wiele artefaktów, które mają ciekawe cechy (np. life drain - wysysa punkty życia przeciwnika i przekazuje je Twojej postaci). Najpotężniejsze artefakty można znaleźć po spełnieniu długich i trudnych questów.

Interfejs jest bardzo wygodny. Ważniejsze rozmowy są automatycznie zapisywane w dzienniku, można tam też zapisać i później odtworzyć każdą odbytą rozmowę. Również wszystkie questy są zapisywane (możesz je odczytać wchodząc do character screen), co jest dużym udogodnieniem.

Avernum 3 jest jednym z lepszych crpg-ów w jakie zdarzyło mi się grać. Szczerze każdemu polecam.

Moja ocena: 9/10


Obrazki z gry:

Dodane: 19.07.2003, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?