Darkstone

Wydania
1999()
Ogólnie
Action-rpg w stylu Diablo, z opcją multiplayer, gra pojawiła się także na PSX.
Widok
izometr
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
Paweł
Autor: Paweł
27.01.2002

Dark Stone to kolejna gra z gatunku action adventure RPG. Z protoplastów tego gatunku należy wymienić słynne Diablo czy Hexplore. Dla nieświadomych- to taka gra, w której sterujecie postacią, a nacisk rozłożony jest równomiernie między szczegółowość przedstawienia postaci, fabułę i szybkość akcji. Takie są przynajmniej założenia, a jak to wychodzi w rzeczywistości to wiecie już sami. Fabuła w Diablo 2 była niezbyt skomplikowana, za to akcja wciągała niesamowicie. W Darkstone jest o wiele lepiej. Główny wątek, z którym zapoznaliście się w historii wydaje się być bardzo prosty, jednak do wykonania będziecie mieli 22 misje główne i 20 pobocznych. Każda gra składa się z ośmiu questów głównych i różnej ilości pobocznych, losowo wybranych z całej puli. Oznacza to, że za każdym razem możecie zagrać w inną niepowtarzalną grę, przeżyć zupełnie inną historię, by niestety zawsze osiągnąć ten sam cel. Lecz dzięki za temu po jednym przejściu gry nie zapominamy o niej odkładając ją na półkę i ponownie przystępujemy do nowych przygód. Takie rozwiązanie mi się bardzo podobało, zwłaszcza że misje są ciekawe i zróżnicowane. Skoro gra pretenduje do miana RPG, to wasz bohater musi mieć jakąś charakterystykę : umiejętności, charakter, cechy fizyczne - wszystko wyrażane punktami doświadczenia. No i jest. W Dark Stone możecie grać jednocześnie dwoma postaciami. Co prawda nie ułatwia to identyfikowania się z wybraną postacią, ale znacznie ułatwia grę. Oczywiście nie sterujecie nimi jednocześnie, bo było by to zbyt proste, ale możecie je uaktywniać na przemian. W chwili gdy nie sterujecie postacią, zajmuje się nią komputer. Postać nieaktywna może zostać ustawiona w dwóch trybach - ofensywnym i defensywnym. Pozostawiona sama sobie, zależnie od trybu, będzie się broniła lub aktywnie wyszukiwała przeciwników.

Na wasze szczęście bohaterowie chodzą parami, więc nie trzeba za każdym szukać ich panicznie po lochach. Postacie jakimi możecie sterować są obojga płci i pochodzą z czterech klas. Macie zatem Warriora, czyli klasycznego wojownika, Thiefa, czyli złodzieja, Priesta, czyli świętego kapłana i Magiciana, czarodzieja pełną gębą. Nic oryginalnego, ale zapewniam, że wystarczy. Każda z tych klas ma oczywiście swoje unikalne zdolności. Kluczem do sukcesu jest taki dobór drużyny, żeby odpowiednio połączyć umiejętności. W trakcie gry będziecie natykali się na chętnych przyłączyć się do waszej drużyny, ale to zawsze powoduje redukcję jednego z członków. Wybór bywa czasem nieco trudny. W trakcie gry postacie zdobywają punkty doświadczenia. Kiedy gracie jedną postacią, to co prawda łapie ona szybciej punkty i łatwiej osiąga kolejne poziomy swojej profesji, jednak we dwójkę jest zdecydowanie lepiej. Wasi bohaterowie posiadają wiele przydatnych umiejętności.

Wojownik potrafi się dogadać w sprawie jakiegoś produktu na bazarze, czy zreperować broń.
Należy tu dodać, że i tajniki survivalu nie są mu obce, przez co nie zgubi się w podziemiach. Potrafi także podczas walki lepiej się koncentrować, co pozwala zadawać bardziej skuteczne ciosy przeciwnikom, zna także tajniki fechtunku. Magik jest bardzo użyteczną osobą w grupie, gdyż bez magii daleko nie zajdziecie. Poza standardowym nawalaniem czarami, może przeprowadzać identyfikację znalezionych przedmiotów, a także nad nimi pomedytować, żeby zwiększyć swój poziom mana. Magik może także leczyć siebie i drużynę, wykrywać w pobliżu magiczne przedmioty oraz rozszyfrowywać zakodowane wiadomości. Magik płci kobiecej może przemienić się w wilkołaka. Złodziejaszek, jak w każdej grze RPG jest połączeniem cech Wojownika oraz Maga. Podobnie jak poprzednicy posiada umiejętność handlowania i znajdowania magicznych przedmiotów. Ponadto wykrywa i rozbraja pułapki. Oczywiście nie byłby sobą gdyby nie potrafił czegoś zwinąć. Posiada także umiejętność skradania się. Jego obecność w drużynie jest bardzo przydatna, jeśli brakuje wam kasy w wiosce na zakupy, to macie idealnego zawodnika od cichego zaopatrzenia. Wasz ostatni kandydat Priest poza wykrywaniem rzeczy wartościowych i magicznych może leczyć. Jego bardzo ważną cechą jest zdejmowanie czarów z magicznych przedmiotów. Potrafi także rzucać proste czary oraz zwiększać klasę zbroi.

System kierowania postaciami jest bardzo podobny do tego z Diablo. Oparty jest na myszy i skrótach klawiszowych do odpowiednich przedmiotów. Czary są przyporządkowane do odpowiednich klawiszy numerycznych (1-9), co pozwala na błyskawiczne użycie i przemienienie przeciwnika w kupę, bagna, popiołu, czy mięsa. Najczęściej używane przedmioty macie umieszczone pod ręką - pod klawiszami F1 - F5. Taki system może nie stanowi oryginalności, ale sprawia, że w grę gra się naprawdę prosto i przyjemnie. No dobra hola czas iść na potwora! Do przejścia macie bardzo długą drogę. Akcja toczy się w czterech różnych prowincjach. W każdej z nich do zbadania są dwa podziemia składające się z czterech poziomów. W pierwszych siedmiu podziemiach znajdujecie kawałki kryształu, a w ostatnim, ósmym czeka smok.

U wejścia do podziemi znajdują się wioski, w których można uzupełnić zapasy. Jeśli niektórzy myślą teraz o wiosce z Diablo, to niech natychmiast zapomną. Lokacje w Dark Stone są pełne żyjących postaci - ludzi, psów, kotów, krów i kurczaków. Każda wioska tętni życiem, ludzie się kręcą i załatwiają swoje codzienne sprawy. Z większością możecie sobie pogadać, co stwarza świetny klimat interaktywnego świata. Jeśli jeszcze nie wspomniałem, to klimat jest średniowieczny, a więc miecze, tarcze, magia i pręgierz są na początku dziennym. Do wioski czasami przytrafi wam się trafić w nocy, wtedy na placu targowym nie zastaniecie nikogo i musicie czekać do ranka. W wiosce możecie zaopatrzyć się we wszystko oraz dowiedzieć się czegoś o kolejnej misji. Możecie tu także sprzedać znalezione rzeczy, a nawet wstąpić do nauczyciela, który za opłatą wyszkoli was w pewnych dziedzinach. Jak sami widzicie wiocha stanowi kluczowe miejsce dla waszej egzystencji. Nie zabawicie tu jednak długo, gdyż poczucie obowiązku pcha was pod ziemię. To właśnie tu toczy się główna akcja, a za każdym rogiem czają się coraz to nowsi przeciwnicy i przeróżne ukryte pułapki. Podziemia są chol... strasznie rozległe, a im głębiej tym coraz gorzej.

Tu mamy kolejną niespodziankę, lochy za każdym razem generowane są losowo na podstawie jednego z chyba 30 wzorów. Ukryte wejścia- to potrafi zaskoczyć niejednego wytrawnego gracza. A co się kryje w lochach? Paskudztwo wszelakiej maści, jak zwykłe pająki, skorpiony, jaszczury, wilkołaki, szkielety... razem około trzydzieści typów przeciwników, mogących występować w różnych kombinacjach, co daje około 100 różnych kombinacji. Takiej gry to chyba jeszcze nie było!!! Jest komu przyłożyć i jest za co i oto właśnie chodzi. Teraz pora na technikę, bo się aż zasapałem. Grafika w Dark Stone jest naprawdę porażająca. Bardzo ładnie są stworzone zarówno postacie, jak i otoczenie. I to niezależnie od tego, czy akcja dzieje się w ciemnym lochu, czy na otwartej przestrzeni - wszędzie jest ładnie. Akcja rozgrywa się w kilku środowiskach - w lochach, na zamkach, w wioskach, jaskiniach, w dzień i w nocy, zarówno przy ładnej, jak i brzydkiej pogodzie. Otoczenie jest pełne różnych detali, niestety w większości nieinteraktywnych. W grze użyto własnego nowego engine`a. Co to daje? Daje, daje: kolorowe oświetlenie, obróbkę grafiki w czasie rzeczywistym, dynamiczne cienie i ponad 100 animacji dla każdej postaci. Oczywiście nie obejdzie się tu bez dopalacza 3D, ale to już dzisiaj standard! Bez tego nie da się nawet gry odpalić. Co prawda istnieje możliwość programowego dopalenia obiektów 3d, ale lepiej tego nie robić. Gra jest za piękna, by ją popsuć. Ciekawostką niech będzie to że gra chodzi bardzo płynnie na Pentium III i trochę lepiej wygląda, gdy współpracuje z tym procesorem. No i na koniec już parę słów dla maniaków netu. To już standard w grach, także RPG - każdy ma inną postać, jedni ze sobą współpracują, inni walczą. Grac możecie maksymalnie w osiem osób, po sieci Lan i poprzez Internet. Na koniec powiem wam krótko ta gra jest Zaje***!!!

Minimalne wymagania sprzętowe:
Procesor 200 MgH, 32 MB Ram, CD Rom x 16, akcelerator 3D, WIN 95/98/M/XP
Zalecane:
Procesor Pentium II, 64 MB Ram, akcelerator 3D, CD Rom x 16, WIN 95/98/M/XP


Obrazki z gry:

Dodane: 27.04.2002, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?