Might and Magic: Darkside of Xeen

Might and Magic V
Wydania
1993()
Ogólnie
1993, piąta przygoda w krainie Might and Magic. Jeżeli macie MM4 i MM5, możecie połączyć je w jedną, ogromną grę- M&M: World of Xeen.
Widok
FPP, ruchy wieży szachowej.
Walka
Turówka, wybieramy polecenia.
Recenzje
Maelstrom Dragon
07.12.2001

INTRO
M&M5 to kolejna z fascynującej serii gier cRPG, jedna z najlepszych (w moim prywatnym rankingu jest najlepsza, wyprzedza nawet M&M6:MoH, ale to ze względów sentymentalnych :)) gier cRPG wogóle, pozycja OBOWIĄZKOWA dla każdego fana tego gatunku (i nie ma tu wymówek typu: "Grałem w Mandat Niebios!", Might and Magic to nie tylko część 6, tak jak Ultima to nie tylko część 7).
Jon Van Caneghem wspiął tu się na wyżyny swojego geniuszu (choć do perfekcji doszedł dopiero w M&M6:MoH) prezentując nam niezmiernie bogaty i OLBRZYMI świat gry.
M&M5 to prawdziwa kwintesencja wszystkich części przed szóstką, to ukoronowanie "starej" części serii, godne pożegnanie z leciwym enginem 2D.

FABUŁA
Tym razem dobierzemy się do skóry arcyzłoczyńcy Sheltemowi-Alamarowi. Nasza podróż ma dwa zasadnicze cele: uwolnić arcywroga Alamara - Coraka i doprowadzić do konfrontacji tych dwojga. Jeżeli Corak zawiedzie, sami mamy zniszczyć Sheltema i uwolnić wiele światów spod jego tyranii.
Naszym jedynym pomocnikiem będzie smok Pharaoh, zamieszkujący starożytną piramidę, gdzieś na bezkresnej pustyni. Jeżeli chodzi o treść to jest to jedna z lepszych części M&M. Fabuła jest bardzo ciekawa i wprost nie można oderwać się od monitora rozwiązując kolejne zadania na drodze do zamku Sheltema...

ŚWIAT GRY
Nie ma sensu powtarzać tego, co napisałem w recenzji części czwartej, więc dodam tylko co się zmieniło.
Bez przesady można uznać, że powierzchnia map do zbadania wzrosła prawie dwukrotnie. Miast jest raczej tyle samo (5), z jednym szczególnie godnym uwagi - Olympus, zawieszonym gdzieś w chmurach.
Natomiast labiryntów o wiele więcej. Teraz są to prawie same wielopoziomówki, które zajmują kilka ładnych godzin do zbadania.
Jak zawsze zwiedzimy pustynię oraz jaskinie lawy.

TECHNIKA
Duży krok do przodu jeżeli chodzi o animację potworów. Do arcydzieł zaliczam: przepiękne i potężne Diamentowe Golemy (kiedy je po raz pierwszy ujrzałem po prostu się w nie gapiłem, nie chciało mi się nawet walczyć; choć nie jestem pewien czy nie było ich już w M&MIV), jeszcze gorsze i jeszcze ładniejsze Gamma Gazery (pięciogłowe hydry rażące ogniem /prądem /energią /zimnem /czymś-jeszcze) oraz Gorgony - najładniejsze z nich wszystkich - dopakowane minotaury przywalające magiczną maczugą i zamieniające cele w kamień. (Dosyć śmieszne są Giganty - ogromne i głupie oraz walczą jakimiś pogrzebaczami :)
Poza tym przed wejściem do miasta /lochu /wieży pojawia się krótka animacja (bardzo, bardzo ładnie wykonana), gdzie barbarzyńca (miasto), minotaur (loch) i czarodziejka (wieża) pytają się, czy chcemy wejśc np. "Gotta pass? Ok. Go ahead." Jest to novum, które trwa do dzisiaj (tylko, że w M&M6-8 nikt już się nie pyta :( jest tylko przycisk Yes/No).
Wspaniale wyglądają także animacje w sklepach, namiotach treningowych ("You ?!? Wanna train ?!?"; "Puh-retty good", kto słyszał ten wie o co chodzi ;).
Także muzykę można tylko chwalić - idealnie pasuje do klimatu gry.

INTERFEJS
Dokładnie to samo co w M&MIV.

FEELINGS
Nie można trafić na lepszego przedstawiciela cRPGów starej daty niż M&M5.
Gra ogromna (postacie kończą na 160 poziomie doświadczenia), dopracowana, bogata, wciągająca, praktycznie pozbawiona błędów -sama przyjemność. Zagadki są w miarę ciekawe, walki szalenie wymagające (szczególnie Gamma Gazery - gdyby nie pewna studnia do dziś bym ich nie pokonał :), nagrody (skarby) satysfakcjonujące... no i jeszcze to zakończenie!! Miód!!!
M&MV to moja ulubiona część sagi. Żadna przed nią i żadna po niej nie dały mi takiej przyjemności :)
Być może M&M9 coś tu zmieni, w co wątpię ;)

Najpierw może słówko o World of Xeen, potem oceny.
Świat Xeenu jest kompilacją M&MIV i M&MV. Podczas instalacji piątki program pyta się czy doinstalować czwórkę i połączyć ją z M&MV, celem stworzenia czegoś tak ogromnego, że aż strach o tym pisać.
WoX jest DUŻY. Jeżeli myślicie, że M&M5 jest DUŻE to WoX jest 2 razy większy i jeszcze trochę.
Pomiędzy Chmurami Xeenu, a Ciemną Stroną Xeenu poruszamy się poprzez teleporty.
Zadania dostajemy od Pharaoha, jest kilka nowych, związanych z Rolandem Ironfistem (mówi wam coś to nazwisko ? :) i Katarzyną (druga znajoma :) a na koniec inne zakończenie.

OUTRO
Grafa 9/10 - wspaniałe 2D, choć gorsze od tego z Ultimy 8
SFX/Muza 8/10 - prawie idealna
Grywalność/Miodność 9+/10 - wciąga jak... 3 odkurzacze
Overall 9+/10 - 10 dostanie WoX!!

Po połączeniu z M&M5 oceny następujące:
Grafa 9+/10 - wspaniałe 2D, choć gorsze od tego z Ultimy 8
SFX/Muza 9/10 - idealna
Grywalność/Miodność 10/10 - wciąga jak... czarna dziura!!
Overall 10/10 - Najlepsze M&M!!


Obrazki z gry:

Dodane: 23.06.2002, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?