Oubliette

Wydania
1983()
Ogólnie
1983, wydanie PC-towe, wcześniej ukazało się na komputerach uczelnianych (pewnie w jakimś czarodziejskim języku ;) Gra z gatunku roguelików- czyli zwiedzamy niekończące się lochy - w trybie tekstowym.
Widok
Hmm :) izometr??- łazimy literką po planszach ASCII, możliwe jest też przełączenie na tryb pseudo- graficzny.
Walka
Turówka
Recenzje
Sławomir Kuczera
31.12.2001

"For many, a rite of passage - for others, a lifetime quest!"

Oubliette jest jedną z najstarszych gier RPG tzw. rogalików, czyli grą podobną do słynnej gry Rogue. Mimo iż na komputerach klasy PC była dostępna w 1983 roku, to jednak historia samej gry jest o wiele starsza, a jej początki sięgają wiosny 1977 roku, kiedy to jej tworzeniem zajął się Jim Schwaiger. Gra ujrzała światło dzienne na Uniwersytecie w Illinois 18 listopada 1977 roku, a uruchomiona została na szkolnym systemie komputerowym (PLATO). Aż do maja 1980 roku gra była rozwijana praktycznie przez trzy osoby, natomiast starożytny język Varget stworzył David Emigh, który również pełnił funkcję konsultanta we wstępnej fazie produkcji gry. Autorami tej wersji są Victor Helsing i Jim Schwaiger. Gra w aspekcie ogólnym bazuje na zasadach fantasy RPG określonych przez Tactical Studies Rules (TSR), a dotyczących klasycznych, a nie komputerowych RPG. Nie muszę chyba dodawać iż wszystko to jest inspirowane na "Władcy Pierścieni" J.R.R. Tolkiena.

Gra posiada bogatą fabułę. [Tytuł gry pochodzi z francuskiego, a oznacza tunel posiadający tylko jedno wyjście.] Na początku Tokal (określenie świata w starożytnym języku) był dzikim miejscem z dzikimi mieszkańcami. W czasie najwcześniejszej pamiętanej epoki Tokgorin, świat był zdominowany przez ogromne monstra ziemskie, a legendy mówią iż przybyły one z gór na północy. Przez niezliczone lata bestie te walczyły między sobą o terytorium. Gdzieś wśród tych legend znajdowała się i ta mówiąca o nauczeniu się przechowywania ognia oraz legenda o powstaniu humanoidów.

Humanoidzi, mimo iż nie posiadali wielkiej siły fizycznej i żadnych innych specjalnych zdolności, posiadali jednak coś, co dawało im wielką przewagę nad innymi - inteligencję. Pod koniec epoki Tokgorin, te mądre stworzenia zaczęły organizować się w struktury społeczne, dzięki czemu były w stanie odeprzeć ataki potworów, jak i mniejszych i prymitywniejszych społeczności, na których ataki również byli narażeni.

Tak rozpoczęła się Fiegorin - epoka ognia. Nazwa pochodzi od elementu (fie - ogień), który dał im siłę i humanoidzi nauczyli się, iż współpraca z innymi ich rodzaju daje przewagę nad ziemskimi bestiami. Z tych wczesnych plemion pochodzi osiem potężnych ras humanoidów, które żyją w świecie Tokal po dziś dzień.

Dalsza część historii mówi o przybyciu z gór czarnodzieja zwanego Ligne, który osiedlił się na północnych obszarach i który ucywilizował zamieszkujące tamten obszar prymitywne ludy. Rozległy zamek obwarował i od tego momentu był on znany jako zamek Ligne'a.

Przez pewien okres życie toczyło się w podziemnych lochach pod zamkiem, zwanych właśnie Oubliette, natomiast później lochy stały się bardzo popularne wśród młodych mieszkańców zamieszkujących założone u podstawy zamku miasteczka. Jedni szukali tam skarbów, inni życiowej przygody - a Ty graczu, wcielasz się właśnie w postać takiego mieszkańca, który właśnie postanowił przeżyć swą własną pamiętną wyprawę.

Na początku gry musisz utworzyć drużynę, która składać się może z maksymalnie 6-ciu postaci. Każdą postać możemy określić siedmioma współczynnikami znanymi Wam pewnie już i z innych gier RPG (siła, inteligencja, charyzma, celność...). Statystyki te przeważnie zawierają się w paśmie 7-12, lecz każda postać ma jakiś element mniej lub bardziej rozwinięty od przeciętnej. Dlatego też najlepiej stworzyć drużynę składającą się z różnego rodzaju postaci.

Każdy gracz może wybierać spośród ośmiu ras zamieszkujących podzamkowe miasteczko (krasnale, elfy, hobbici, ludzie, orki itd). Poszczególne rasy również mają jakieś swoje plusy i minusy, zatem trzeba zwracać na owe statystyki szczególną uwagę. Potem jeszcze wybór profesji, wskazanie stopnia edukacji i jeżeli uda nam się pomyślnie przejść przyuczanie, możemy rozpocząć grę!

Gra jest znakomicie opracowana jak na grę typu roguelike. Do wyświetlania grafiki (mury itp) używany zostaje tryb ASCII co jest normą w grach tego typu. Bogaty wybór broni również nie pozwoli się zbyt szybko znudzić. Jednakże gra jest pozycją bardzo trudną i wiele osób że tak napiszę "odpada w przedbiegach" przy pierwszej próbie. Jednak gra zachowała się w umysłach graczy jako jedna z ważniejszych i lepszych gier typu rogue i tego wizerunku chyba już nic nie zmieni. A ja swą recenzją chciałbym jeszcze przypieczętować ten wizerunek!

Tekst za zgodą autora przedrukowany z http://pc.klasyka.do.pl


Obrazki z gry:

Dodane: 26.04.2003, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?