UnReal World RPG (The)

Wydania
2002()
2016( Steam)
Ogólnie
2002, gra typu roguelike, niestety jest to produkt komercyjny i żeby w pełni się nim rozkoszować (w wersji sharewarowej wprowadzono sporo ograniczeń) musimy wyrzucić kilka euro ;(
Widok
Plaskaty rysunek postaci porusza się po podzielonymj na kwadraty świecie.
Walka
Na tej samej planszy, co ruch, walka w systemie turowym.
Recenzje
Macros
Autor: Macros
20.07.2003

Tytuł gry może się wydawać trochę mylący; świat przedstawiony w grze jest wbrew tytułowi niezwykle rzeczywisty i realistyczny. Bynajmniej nie chodzi tu o wrażenia audio - wizualne, lecz o samą rozgrywkę.

"Unreal World" jest grą rougelike, lecz trochę nietypową jak na swój gatunek. Przede wszystkim posiada w miarę ładną (jak na rogaliki oczywiście) grafikę. Po drugie w grze nie staczamy bitew z siłami chaosu, nie uśmiercamy smoków, demonów, czy innych potworów. Musimy po prostu przeżyć (zdobywać pożywienie, wodę itp.) w dzikim, nieznanym nam świecie. Zadanie z pozoru nudne. Ale tylko pozornie.

Sama gra jest bardzo wciągająca. Można tu zrobić niemalże wszystko: zbudować własnoręcznie dom, nazbierać chrustu i rozpalić ognisko, aby upiec złowione ryby, żeby się nie zepsuły, zastawiać różnego rodzaju pułapki na zwierzęta, zrobić sobie płaszcz z futra upolowanego zwierza i wiele, wiele innych rzeczy. Świat, w którym musimy przetrwać, nie jest do końca dziki: od czasu do czasu można trafić na osady, w których możemy handlować z innymi ludźmi lub poznać innych poszukiwaczy przygód, z którymi możemy wspólnie wędrować. Oprócz wiosek możemy również zwiedzić jaskinie, w których można znaleźć wiele ciekawych przedmiotów, jednak niestety łatwo w nich zginąć. W grze nie ma żadnego konkretnego celu. Kiedy znudzi nam się jedna kraina, możemy ją opuścić i zawędrować do następnej. Zupełną innowacją w porównaniu do innych gier crpg jest wprowadzenie pór roku, co ma ogromny wpływ na grę. Przeżycie zimy może okazać się trudne nawet dla zaawansowanych graczy. Ważne jest wcześniejsze wybudowanie domu i zdobycie kompletu ciepłych ubrań, a także zgromadzeniu zapasów jedzenia (ciężko coś upolować w zimie). Poza tym niezwykle przydatne są także narty, które umożliwają szybkie poruszanie się po śniegu.

"Unreal World" ma również bardzo dobry system walki. Kierując swoją postacią decydujesz w którą stronę będzie ona zwrócona, co podczas walki ma ogromna znaczenie, ponieważ nie widzisz tego co jest za Twoimi plecami. Przed ciosem w plecy nie można wykonać uniku, bądź obronić się. Przy atakowaniu przeciwnika, w zależności od posiadanej broni, mamy trzy możliwości ataku: cięcie, pchnięcie lub uderzenie obuchem. Następnie wybieramy w którą część ciala chcemy uderzyć przeciwnika. Trafienie w głowę nie jest łatwe, lecz często jest zabójcze w skutkach. Stosunkowo łatwo jest trafić w tors, lecz ponieważ tors jest z reguły dobrze chroniony, obrażenia nie będą zbyt duże. Dzięki trafieniu w ramię możemy wytrącić broń przeciwnika z ręki, natomiast trafienie w nogi często kończy się upadkiem. W każdej chwili możemy zobaczyć gdzie i jak poważnie jesteśmy zranieni. Miejsce w którym jesteśmy zranieni ma duże znaczenie, gdyż postać ranna np. w nogę będzie miała problemy z poruszaniem się. Każda postać posiada również ogólny wskaźnik ran, który jeśli jest zbyt wysoki, postać umiera. Wskaźnik ten prawie się nie zmienia wraz z rozwojem postaci, dzięki czemu walka nawet dla zaawansowanych postaci nie będzie monotonna, ani nudna.

W grze nie ma systemu magii, ani zaklęć. Można jedynie składać ofiary bogom i modlić się do nich (np. prośba o udany połów lub o bezpieczną noc). Niektórzy uważają to za zły pomysł, lecz według mnie to świetne rozwiązanie, gra dzięki temu jest o wiele ciekawsza.

Postać jest opisana za pomocą kilkunastu cech, które może rozwijać korzystając z nich często. Nie ma tutaj żadnych poziomów doświadczenia, po prostu im częsciej korzystasz z jakiejś zdolności, tym lepszy w tym jesteś. Cech jest wiele, od najprostych jak siła lub zręczność, poprzez umiejętności posługiwania się bronią, na rybołóstwie, wspinaczce i tropieniu kończąc.

Gra ma jedną poważną wadę: w przeciwieństwie do większości gier rougelike, nie jest darmowa. W wersji shareware możemy grać przez około 10 dni (czasu gry), za dalszą rozrywkę niestety trzeba zapłacić. Również mimo iż świat w grze jest bardzo duży, to jest w nim trochę zbyt mało ciekawych lokacji (tylko wioski, jaskinie i wrogie obozy bandytów). Jednak mimo tych nielicznych wad, "Unreal World" to świetna gra, w którą warto zagrać chociażby po to żeby zobaczyć wiele ciekawych i nowatorskich pomysłów autorów.

moja ocena 9/10


Obrazki z gry:

Dodane: 30.07.2003, zmiany: 28.02.2016


Komentarze:

Fotorealistyczna grafika :-)


[Gość @ 07.01.2016, 07:46]

Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?