Din's Curse (PC)

Din's Curse

Wydania
2010()
Ogólnie
Gra fate'opodobna - czyli losowo generowane dungeony pod wioską, coraz mocniejsi przeciwnicy, nagrody i poziom sławy. Kiedyś byśmy to nazwali dungeon crawlerem :).
Widok
izometr
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
sirPaul
Autor: sirPaul
11.02.2011

Słownictwo dotyczące gier crpg ciągle się rozwija wraz z powstającymi nowymi tytułami. Gry podobne do Diablo to diablopodobne, analogicznie rzecz ujmując gry podobne do Fate powinny być fatepodobne, ale żeby nie kaleczyć polskiego języka przyjmijmy po prostu, że jest to kolejny obok Torchlight klon Fate. Wskazuje na to m.in. współczynnik sławy (Fame), który rozwijamy równocześnie obok zwykłego doświadczenia. Kolejne poziomy doświadczenia zdobywa się łatwiej niż stawanie się coraz bardziej sławnym. Punkty sławy możemy również stracić, kiedy przyjmiemy jakies zadanie i nie zdążymy go wykonać, np: gdy ktoś porwany zginie i nie uratujemy go na czas. Za szczególne osiągnięcia zostajemy nagradzani skrzyniami z magicznymi przedmiotami na środku wioski od jej mieszkańcówi. Natomiast kiedy zginiemy w podziemiach (a bardzo łatwo tam zginąć - podczas używania potężnych czarów obszarowych często zawala się strop), zostajemy ukarani w taki sposób, że przez pewien czas zbieramy experience o połowę wolniej niż normalnie i żeby jeszcze skrócić ten czas trzeba jeszcze jak najszybciej odzyskać Soulstone, który wypada z nas w momencie gdy giniemy.

Po małej dygresji przejdźmy do rzeczy i zajmijmy się kolejnym produktem zaginionym w otchłani gier komputerowych, a którego do dziś to nawet nie było w naszych tabelkach. Gra nosi nazwę Din's Curse. Tytułowy Din jest bogiem honoru, który za nasze poprzednie życie pełne błędów i wypaczeń ukarał nas wieczną klątwą ratowania wiosek przed złem czającym się w ciemnościach podziemi. Zaczynamy w pierwszej wiosce i po jej uratowaniu lub zagładzie przechodzimy do kolejnej wioski i tak nieustannie. Bywa i tak, że z pewnych powodów nie możemy wykonać głównych questów i przez możliwe błędy w grze jesteśmy zmuszeni porzucić wioskę i wylosować nową w tym samym świecie o nazwie Aleria. Wygląd wiosek, liczba poziomów i wygląd podziemi, questy z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć wyglądają na generowane losowo. Nasze działania podczas rozgrywki mają wpływ na wioskę, potwory nie czekają bezczynnie w podziemiach aż przyjdziemy je wytłuc. Nawiasem mówiąc tłuką się też często między sobą ^_^. Po jakimś czasie się nudzą i zaczynają wychodzić na powierzchnię niszczyć wioskę i mordują jej mieszkańców. Jeśli wybiją ich zbyt wielu przegraliśmy. Należy więc śpieszyć się z wykonaniem niektórych zadań, ponieważ nie ma żadnego licznika czasu i nie wiemy ile nam go jeszcze zostało. Pojawiają się także zadania opcjonalne polegające na zebraniu kilku czy kilkunastu części porozrzucanych na jednym z poziomów podziemi (zazwyczaj części ciała pokonanych wrogów: uszy, rogi itp.) - kiedy je zbierzemy w wiosce zostanie wybudowany nowy totem ją chroniący. Drugi częsty rodzaj questów dodatkowych polega na wybiciu 30 potworów na konkretnym poziomie podziemi przez co oczyszczamy drogę do wioski kolejnemu kupcowi. Wspominam o tym, gdyż w tej grze jest to niezwykle istotne, dlatego że większość kupców ma swoją specjalizację w zakresie handlowanym towarem (niektórzy sprzedają wyłącznie napoje, wyroby skórzane, a nawet tylko sakwy i worki), więc dodatkowy kupiec w wiosce zawsze się przyda, a u niektórych można kupić nawet rzadkie magiczne przedmioty lub pierścienie i amulety.

Ciekawie rozwiązane jest Inventory, na początku mamy przy sobie jedną sakwę na towary i trzy miejsca puste na inne sakwy, worki lub inne pojemniki na rzeczy znalezione w podziemiach. W zwykłym worku możemy zmieścić tylko 4 przedmioty, później znajdujemy sakwy na 8, 10 lub 12 i więcej przedmiotów. A jest co zbierać, gdyż różnorodność przedmiotów jest niezwykle bogata. Są nawet zestawy zbroi kompletowane z kilku części, jeśli mamy ich więcej z danego kompletu to mamy dodatkowe bonusy (item set). W każdej wiosce mamy dwa kufry na przedmioty. Jeden prywatny i drugi wspólny z innymi graczami. Nieprzydatne dla nas przedmioty, których nie możemy używać ze względu na ograniczenia klasy lub braku odpowiedniej zdolności możemy przekazać innemu bohaterowi. Oczywiście najpierw należy do nich włożyć worki czy sakwy, więc z biegiem czasu nasze kufry stają się coraz większe. Na całe szczęście pełnego worka nie możemy schować w innym worku i bardzo dobrz,e bo prowadziło by to do paradoksu nieskończoności, a do tego ciężko by było odnaleźć później konkretny przedmiot.

Z każdej wioski nie da się wyjść inaczej jak tylko do podziemi. Sama rozgrywka odbywa się głównie w podziemiach, chyba że jak wspominałem wcześniej wrogie hordy wyjdą plądrować wioskę. Ilość podziemi jest najprawdopodobniej losowa. Można trafić na małą wioskę bez żadnych domów i bez kupców z 5 poziomami podziemi albo na taką z wieloma kupcami i 14 poziomami podziemi. Kilka razy już uratowałem wioskę ale wystrój graficzny podziemi i nazwa wioski za każdym razem były inne i do tej pory nie powtórzyły mi się. Oczywiście zwiedzanie podziemi bez przewodnika "Orbisu" jest bardzo stresujące i chaotyczne. Nie tylko z powodu wielkiej ilości niekiedy trudnych do pokonania potworów jak i upływającego czasu. Mimo że poziomy nie są zbyt wielkie ale jednak trzeba poświęcić czasem na nie całkiem sporo wysiłku. Na każdy poziom można się dostać teleportem, który jednak trzeba wcześniej odblokować z drugiej strony, a oprócz tego natrafiamy na losowe teleporty, zatem z drugiego poziomu możemy nagle spaść nieprzygotowani na ósmy i szybko zginąć z rąk/macek* (niepotrzebne skreślić) silniejszych potworów.

Ogólne informacje. Rozwijanie zdolności na wyższe poziomy to nie tylko wydanie punktów ale dodatkowo poniesienie opłaty, każdy punkt wydany na podniesienie specjalizacji kosztuje pół sztuki srebra. Im wyższy poziom zdolności chcemy uzyskać tym więcej potrzeba punktów by ją rozwinąć, a tym samym więcej musimy wydać srebra. W grze zastosowano odmienny system monetarny przez co na początku ciężko jest się przestawić na inny system wartości. 100 miedzianych monet = 1 srebrna, a 100 srebrnych = 1 złota moneta. W inny sposób także dano do zrozumienia, że nie każda postać może założyć każdą zbroję. W większości gier pisze pod daną zbroją nazwa klasy, która może ją używać. Tutaj każda część zbroi ma pewną cechę charakterystyczną w opisie np.: Leather, Mail, Plate. Jednocześnie każda klasa postaci ma wśród podstawowych cech i zdolności wymienione te, które może używać. Zatem jeśli postać ma zdolność Leather, to może wtedy nosić wyroby zrobione ze skóry, jeśli nie wtedy taki przedmiot jest dla niej bezużyteczny.

W podziemiach możemy się natknąć na wiele totemów i innych rodzajów ołtarzyków, zarówno dobrych i złych. Te dobre możemy wykorzystać by odzyskać zdrowie lub zyskać czasowo odporności lub inne przydatne cechy, wrogie należy niszczyć. To działa również w drugą stronę, w ferworze walki często niszczone są też nasze kapliczki i nie możemy już z nich skorzystać. Drzwi lub skrzynki jeśli są zamknięte, można otworzyć kluczem lub zniszczyć atakując, lecz można wtedy zniszczyć przedmiot wewnątrz nich. Jeśli chodzi o identyfikację przedmiotów, można je identyfikować samemu,ale to trwa kilka lub kilkanaście sekund. U sprzedawcy można je zidentyfikować wszystkie naraz w mgnieniu oka, ale trzeba za to zapłacić. Oprócz standardowych napojów leczących istnieją także różne formy jedzenia, dzięki którym stopniowo odnawiają nam się punkty życia z różną szybkością.

Do wyboru mamy 6 głównych klas postaci. Każda z nich ma 3 drzewka skilli, których można się nauczyć w zależności jakie podejmiemy wybory. Dla przykładu grając magiem możemy wybrać czy wolimy zostać magiem ognia, magiem lodu czy zwykłym magiem. Gra posiada także wbudowany mini bestiariusz, do którego zapisywany jest wygląd i krótka charakterystyka stworów napotkanych podczas wędrówki w podziemiach. Możemy także tworzyć postacie o klasach hybrydowych, łączące różne profesje i zdolności więc sami możemy wybrać postać o cechach najbardziej dla nas przydatnych.

To najważniejsze informacje jakie mogą dać jakieś wyobrażenie o tej grze, a jeśli Was zachęciłem to po prostu zagrajcie, moim zdaniem warto. Ukończywszy grę na najniższym poziomie trudności możemy zacząć od nowa na wyższym poziomie i tak ratować kolejne wioski przed zniszczeniem i strasznymi potworami by poziom naszej sławy był wystarczający na tyle aby zmazać wreszcie swoje niechlubne czyny z przeszłości. Jeżeli mimo to jeszcze nadal uważamy, że gra jest zbyt łatwa zaczynając nową grę, będąc na conajmniej 25 poziomie doświadczenia postaci można zaznaczyć opcje bardziej utrudniające: Cursed - musimy używać tylko ekwipunek przeklęty lub Hardcore- kiedy nasza postać zginie jej śmierć jest ostateczna i nie można jej już wskrzesić, potwory również możemy sami ustawić na najwyższy level trudności wtedy gra staje się naprawdę wyzwaniem ^_^.

Moja ocena: 5/5


Obrazki z gry:

Dodane: 14.02.2011, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?