Sengoku Rance (PC)

Sengoku Rance

Wydania
2006()
2020()
Ogólnie
Kolejna, siódma odsłona hentajowej serii Rance to kolejne odstępstwo od tradycji - tym razem zamiast czystego erpega dostajemy strategię turową z elementami rpg w postaci rozbudowanych i zmieniających się współczynników postaci, możliwości zwiedzania erpegowych (ale bardzo ubogich) dungeonów naszymi postaciami czy wreszcie ekwipunek. Gra przetłumaczona onegdaj przez fanów, doczekała się jednak legalnego tłumaczenia.
Widok
boczny
Walka
turówka
Recenzje
kypq
Autor: kypq
05.01.2010

Zanurz się w erę Sengoku jakiej nigdy nie znałeś.

Tytułem wstępu
Sengoku Rance to siódma gra z serii Rance. Wydana w roku 2006, błyskawicznie stała się jedną z najlepiej sprzedających się pozycji w Japonii.

Historia
Gra dzieje się w JAPAN, parodii Japonii z ery Sengoku. Dom Ody stracił większość terytorium przez ciągłe wewnętrzne walki. Rance i jego niewolnica Shil, pomagają Rodzinie Oda rozwiązać jej problemy. Aktualny przywódca, Oda Nobunaga decyduje się odstąpić od władzy i przekazać ją Rance. W międzyczasie pradawne zło budzi się i rozpoczyna niecne knowania aby zniszczyć JAPAN i jego mieszkańców. O ile główny wątek nie jest zbyt oryginalny (pradawne zło budzi się i ma zamiar wszystko zniszczyć, bohater powstrzymuje je), to już wykonanie i zakończenie jest fantastyczne bez tradycyjnego - "i żyli długo i szczęśliwie". Dodatkowo każdy z unikalnych generałów (opartych na historycznych postaciach), których możemy przyłączyć ma swą unikalna historię. Zdarzenia te są dobrze napisane i dają dużą satysfakcję z ich odkrycia.

Rozgrywka
Tu właśnie gra zaczyna naprawdę błyszczeć. Sengoku Rance ma swój własny sposób rozgrywki, który ciężko sklasyfikować. Chyba najbliżej mu do gatunku strategi RPG. Każdej tury dostajemy kilka "wachlarzy" symbolizujących ilość akcji, które możemy wykonać w danej fazie. Czynności takie jak umocnienie pozycji, rekrutacja generałów, eksplorowanie podziemi albo walka z innym Domem kosztują jeden taki wachlarz. Dodatkowo każdy z generałów ma osobne statystyki. które mówią jakie są jego umiejętności w walce, szpiegostwie, czy dyplomacji. Mamy oczywiście też walki z innymi Domami. Walki toczą się na osobnych planszach, gdzie naprzeciw siebie staje do 6 wojowników z naszej strony i do 6 ze strony przeciwnika. Każdy z kapitanów ma swoją osobna klasę, która posiada znane tylko sobie umiejętności. Przykładowo włócznicy mają zdolność pozwalającą bronić innych postaci i przyjmować za nich obrażenia. Ninja mogą natomiast jednym atakiem zlikwidować wrogiego generała, nieważne jak będzie silny jego oddział. Prawidłowy dobór i wykorzystanie umiejętności każdej z klas może znacznie ułatwić pokonanie wrogich armii. Przy każdej walce mamy limit określony przez liczbę tur. Gdy liczba ta zejdzie do zera wygranym pozostaje ten kto ma większą przewagę na danym obszarze. Przewaga owa zwiększa się za każdym razem gdy nasze oddziały zadają obrażenia, a maleje gdy owe obrażenia my przyjmujemy. Istnieją również zdolności specjalne, które mogą nam albo przeciwnikowi tę przewagę zwiększać na samym początku walki. Dzięki temu systemowi możliwe jest wygranie walki abo przez anihilacje przeciwnika, albo przechylenie kontroli terytorium na naszą strona - zwykle zależy od obu. System walki wydaje się prosty, ale pod tą niepozorną otoczką kryje się naprawdę potężne narzędzie jeśli chodzi o układanie strategi względem przeciwnika.

Natrafimy też na innego rodzaju walki. Wyglądają w sumie tak samo jak bitwy, z tym że teraz walczą sami kapitanowie, a ich siła jest na bazie ich poziomu. Walki owe dzieją się gdy zechcemy zwiedzać podziemia. Zwiedzanie owe jest częściowo ubogie i sprowadza się do serii kolejno następujących po sobie walki z coraz to silniejszymi siłami przeciwników. Cel tych podziemi to zdobycie pereł, za które można kupić specjalne przedmioty dla naszego mięsa armatniego. Aspekt RPG to rozwój naszych postaci. Gra używa systemu "powiązań". Za każdym razem gdy walczysz razem z którymś ze swoich kapitanów, używasz specjalnych przedmiotów bądź rozmawiasz z nimi, podnosisz ich poziom relacji. Gdy osiągnie określony poziom, masz możliwość dania im nowych zdolności abo zobaczyć scenkę przerywnikową powiązaną z daną postacią. Każdy z kapitanów ma zdolność wspomagającą, główny atak, dodatkowy atak i zdolność pasywną. Pomimo tej samej klasy różni kapitanowie mogą różnic się w posiadanych zdolnościach. Dzięki temu mamy dużą swobodę w tworzeniu naszych ulubionych armii. Czuj się jednak ostrzeżony! Gra nie należy do prostych pomimo tego, że system wydaje się łatwy. Bądź przygotowany na liczne przegrane, a nawet rozpoczęcie gry od początku zanim nauczysz się nim posługiwać. Na szczęście, o ile gra jest trudna dla początkujących, to gracz, który już się z nią zaznajomi będzie potrafił wyjść z każdej, nawet najcięższej sytuacji.

Grafika/Muzyka
Grafika podczas rozgrywki jest wysokiej jakości - cieszy oczy i jest atrakcyjna. Postacie są bardzo zmyślnie zaprojektowani i raczej nie spotkamy tutaj "nudnych charakterów". Postacie podczas walki wyglądają w porządku, lecz niestety tu, czy tam brakuje im kliku klatek animacji. Muzyka jest w porządku,choć brakuje jej różnorodności, przez co po jakimś czasie może się nudzić. Nie ma tutaj jakiś szczególnie interesujących i godnych pamiętania na przyszłość kawałków. Teraz smutna wiadomość - żadna z występujących postaci nie posiada głosu. Choć z drugiej strony liczba zdarzeń które jest w grze jest tak duża, że było by ciężko nagrać tyle głosów.

Ostatnie słowo
Kupić (oczywiście dostępna tylko w Japonii, więc takie łatwe zadanie to nie będzie). Gra jest tak świetna i tak wciągająca, że szkoda że takimi grami nie interesują się zachodni wydawcy. Rozgrywka starcza na długo - podstawowy scenariusz na około 20-30 godzin. Dodatkowy atutem będzie na pewno to że gra została przez fanów przetłumaczona na język angielski.

Moja ocena: 7/10


Obrazki z gry:

Dodane: 07.01.2010, zmiany: 30.10.2020


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?