Orphen: Scion of Sorcery
Sorcerous Stabber Orphen (JAP)
Wydania
2000()
2000()
Ogólnie
Kolejna gra na podstawie znanego japońskiego Anime. Tym razem jest to dość zgrabne połączenie gry zręcznościowej i RPG. Choć nie ma co ukrywać elementów RPG jest dość mało. Na uwagę zasługuje dość ciekawy system walki. //Morrak
Widok
izometr
Walka
czas rzeczywisty

RECENZJA

Fabuła
Pewnego dnia nasz bohater Orphen razem z przyjaciółmi wybierał się na niezbyt odległą wyspę do city of Arvanrama. Jednak po drodze potwory zaatakowały statek i nasi bohaterowie znaleźli się na pobliskiej Chaos Island. Jak się okazuje, byli oni na niewłaściwym statku i teraz trafili na odległy ląd, gdzie nie ma ani jednej żywej istoty. Jednak co dziwne, nasze postacie dochodzą do wniosku, że z powodu tajemniczego artefaktu ukrytego na wyspie znaleźli się również w innym okresie. Tzw. Crystal Egg potrafi przenosić poza bariery czasu. Zaczyna się poszukiwanie ułamków tego artefaktu by wrócić do własnej rzeczywistości. Jednak tak potężny artefakt zwrócił uwagę nie tylko naszych bohaterów. W grze mamy możliwość poznać trzy różne fabuły, zależnie, jaką postać wybierzemy sobie na sprzymierzeńca. Grę możemy przejść wielokrotnie i obejrzeć różne scenariusze, przy czym, każdy z nich opowiada historię innej osobya. Po przejściu wszystkich trzech dopiero poznamy naszego prawdziwego wroga.

System walki
W grze system walki jest nietypowy. Walczymy w czasie rzeczywistym i mamy zestaw czterech umiejętności bojowych. Podstawową jest pole siłowe przypisane standardowo przyciskowi kwadratu. Chroni ono naszą postać przed wszelkiego rodzaju atakami z wyjątkiem ataków łapanych, które trzeba odeprzeć atakiem fizycznym. Każda postać posiada jeden atak fizyczny (początkowo), który jest domyślnie przypisany pod X. Następnie, są zaklęcia magiczne, które się dzielą na dwa typy, pociskowe i powierzchniowe. Pociskowe polegają na wystrzeleniu magicznych pocisków w wroga, a powierzchniowe ranią wszystkie wrogie istoty w zasięgu. Przytrzymując przycisk, któremu jest przypisane zaklęcie, powodujemy wzmocnienie i rozszerzenie obszaru zaklęcia, jednak, jeśli zaatakuje nas przeciwnik, to nasze ładowanie mocy zostanie anulowane. Dodatkowo, powierzchniowe zaklęcia są znacznie wolniejsze w wykonaniu, ale jeśli wzbudzimy odpowiednią ilość energii, to możemy wezwać summona, który ze znacznie zwiększoną siłą zaatakuje wroga. Zaklęcia możemy dowolnie podpinać pod trzy klawisze bojowe. Podczas walki należy również zwrócić uwagę na otoczenie, bo jeśli zaatakujemy przeciwnika pływającego w wodzie ogniem to nie odniesie on prawie żadnych obrażeń, a jeśli uderzymy w niego zaklęciem piorunu to otrzyma on zwiększone obrażenia. Tak, więc też otoczenie ma wpływ na walkę. Dodatkowo podczas bitwy pojawia się niekiedy świecąca gwiazda, jeśli ją zaatakujemy to naszej drużynie zostanie zregenerowane HP. To jedyny sposób na leczenie obrażeń podczas potyczki, bowiem w czasie jej trwania nie ma możliwości używania przedmiotów. Inną formą walki są tarcze magiczne, którymi odbijamy ataki wroga z powrotem ze zwiększoną siłą na wrogów, jednak każdą z nich można odbić tylko określone zaklęcie, np. Armor of Purity działa wyłącznie ataki elementu cienia. System walki w grze jest ciekawy i wymaga wyczucia sytuacji, i odpowiedniego momentu, jak i zręczności od gracza. Gra podczas batalii trzyma gracza w napięciu, a potyczki z niektórymi bossami są jeszcze bardziej ekscytujące. Jako jedyną wadę podam, że walk w grze jest stosunkowo mało i początkowo ciężko jest wyćwiczyć sobie refleks, by blokować ataki wrogów.

Postacie
W grze mamy drużynę w skład której wchodzą: Orphen - czarodziej o dosyć bezpośrednim charakterze, Magus - troszkę bojaźliwy uczeń magiczny Orphena i Cleo - okropnie pyskata nastolatka. Poza tym, do dyspozycji mamy trzy kolejne postacie, których dzieje będziemy poznawać według fabuły zależnie od tego, kogo wybierzemy do towarzystwa przed walką z bossem na statku. Należą do nich, Sephy - tancerka z dalekich krain która poszukuje grobu ukochanego /tak twierdzi początkowo/, Zeus - ogromny wojownik, który poszukuje na wyspie swej córki, Mar - dzieciak który szuka matki.

System rozwoju postaci
Gra nie posiada żadnego systemu rozwoju postaci, co moim zdaniem jest minusem. Jedynym sposobem na ulepszenie bohatera jest zdobycie i wyposażenie naszej postaci w lepsze zaklęcia lub bronie. Brakuje mi ekranu współczynników. Po walkach nie otrzymujemy punktów doświadczenia, tylko zbieramy obrazy przeciwników lub obrazy specjalne do notesu Orphena. Gra ma wielkiego minusa za brak ekranu statystyk i brak możliwości rozwoju postaci, by np. mieć więcej HP.

Grafika
Grafika jest na dobrym poziomie jak na PS2. Mogłaby być lepsza, ale mi się podoba. Postacie są ładnie wymodelowane, a lokacje przejrzyste. Niektóre miejsca mogłyby być lepiej dopracowane, chociaż są wyjątki, jak np. zalana wodą biblioteka, gdzie na wodzie pływają książki i inne przedmioty, wygląda naprawdę atrakcyjnie. Do tego dochodzą jeszcze wstawki animacyjne w stylu anime, które są doskonale zrobione. Grafika w grze jest naprawdę przyjemna, przeszkadzać mogą tylko niektóre ruchy kamery podczas walki, bo zdarzają się momenty, że nie wiadomo, który przeciwnik w nas uderza.

Muzyka
W grze posłuchać muzyki możemy podczas walk i wstawek animacyjnych. W pozostałych momentach słyszymy jedynie dźwięki kroków naszej postaci. Są doskonale dobrane zależnie od powierzchni, po jakiej chodzimy. Muzyka podczas walk jest dosyć dobra - jest dynamiczna i pobudzająca. Podobała mi się ona podczas walk z bossami.

Podsumowanie
Ten tytuł jest oparty na japońskim anime zwanym chyba Orphen. Co do nazwy nie jestem pewien, bowiem widziałem tylko urywki na youtube. Gra jest zabawna, nietypowa i pełna zagadek, jak i pułapek. Posiada w miarę dobrą grafikę, która mogłaby być lepsza, lecz taka, jaka jest, również wygląda dobrze. Muzyka podczas walk jest dynamiczna i pobudza do grania. Wadą jest brak systemu rozwoju postaci oraz ekranu statystyk postaci, i zdecydowanie za mała ilość walk. Do plusów zaliczyłbym jeszcze dosyć ciekawą fabułę, która opowiada nam historię trzech różnych postaci. Jeśli w miarę opanuje się system walki, to gra jest naprawdę fajna. Do tego bossowie są różnorodni oraz zwiedzamy inne lokacje, i walczymy z innymi bossami zależnie od tego jakiej postaci wątek fabularny poznajemy. Jak ktoś szuka odskoczni od standardowych gier RPG, to ta pozycja jest idealna, bowiem momentami przypomina nawet bardziej zręcznościówkę niż RPG. Gra jest potężna pod względem fabuły, po przejściu paru pomieszczeń lub po rozwiązaniu kolejnej zagadki rusza historia. Mamy rozmowy mówione, a nie tekst do czytania, co uważam również za plusa, chociaż wyświetlany tekst też by się przydał w sekwencjach fabularnych. Do tego po zrobieniu Save i wgraniu go, można w menu głównym gry oglądać wizerunki przeciwników i animacje z gry. Ach tak i jeszcze jedno, gra posiada tryb treningowy gdzie są wytłumaczone podstawowe warunki bitew. Polecam wszystkim fanom gier akcji i RPG.

Moja ocena gry:
Grafika 6/10
Muzyka 7/10
Grywalność 8/10

Moja ocena:7/10


Autor: 4


Obrazki z gry:
Orphen: Scion of Sorcery (Playstation 2) Orphen: Scion of Sorcery (Playstation 2) Orphen: Scion of Sorcery (Playstation 2) Orphen: Scion of Sorcery (Playstation 2) Screen z intra, Anime-style, tak jak lubie :) A to wstawka anime dla fabuły Zeus'a. Walka - Orphen szykuje pocisk elementu ciemności do ataku. To się spodoba zapewne fanom Final Fantasy - wezwanie summona :) A o to walka z jednym z bossów; na screenie jego atak specjalny No i na koniec ekwipunek magii.

Dodane: 03.11.2007, zmiany: 21.11.2013



Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?




Aby być podpisanym wlasnym nickiem, zarejestruj i zaloguj się na forum.