Dragon Raja Online

Wydania
2001()
Ogólnie
2001, darmowy (przynajmniej na chwilę obecną) mmorpg ze Wschodu.
Widok
Izometr
Walka
Trzeba klikać, nie można wskazać celu i ustawić żeby sam walczył.
Recenzje
sirPaul
Autor: sirPaul
26.09.2003

Na początku muszę uprzedzić, że gra ma dość duże wymagania sprzętowe, a sama instalka też nie jest lekka (639 Mb) plus 2 patche (ok. 31Mb). Można ściągać ją w jednym pliku lub w kilku podzielonych archiwach. Jeśli już nam się uda ściągnąć to wszystko, to możemy przystąpić do instalowania i oczywiście grania. Czasami dość długo czeka się na zalogowanie do gry- ale warto.

Mamy następujące klasy postaci: Warrior, Archer, Thief, Wizard i Priest. Wszyscy mają takie same współczynniki, ale nie ma potrzeby rozwijania niektórych, ponieważ każda klasa używa tylko kilku najważniejszych cech a innych wcale np.: wojownik nie potrzebuje szybkości, a łucznik siły. Każda postać wygląda inaczej i ma swój ubiór i ekwipunek, który jest coraz ładniejszy, droższy i oczywiście ma lepsze bonusy.

Każda postać ma też swój określony zawód dostępny do wyboru z poniższych: Farmer, Miner, Fisher, Lumberjack, Butcher, Herb Digger. Później mogą one rozwinąć się i awansować na Cook, Blacksmith, Carpenter, Bowcraft, Alchemist, Tailor, Candle Maker. Jest to trochę skomplikowane, ale każdy zawód ma określone skille, które wykorzystuje do zwiększania poziomu swojego wykształcenia. Jest to naprawdę bardzo czasochłonne aby poświęcać się jednocześnie zwiększaniu skilli z klas wojskowych jak i z profesji. Chyba lepiej od razu zastanowić się w jakim kierunku rozwijać postać. Za korzystanie z umiejętności zawodowych również dostaje się punkty doświadczenia, dzięki którym postać wchodzi na wyższy level. Każdy zawód związany jest z tworzeniem przedmiotów, które są później wykorzystywane w grze lub można je sprzedać. Im wyższy jest poziom skilla używanego do produkcji przedmiotów tym są one lepsze i droższe. Na poziomie Grand Mastera można tworzyć unikalne przedmioty, aczkolwiek do tego czasu trzeba się zadowolić pomniejszymi artefaktami ^_^. Zresztą nie tworzy ich się tak wcale często jak by się chciało, w końcu mają to być unikaty. Cała sprawa polega na tym, że najpierw tworzy się Grand Mastera pierwszej profesji, później Grand Mastera drugiej profesji, a na końcu można założyć gildię handlową, mieć własny sklep i być tzw. Merchantem (3-a profesja niejako dodatkowa).

Jak graliśmy u siebie na uczelni, każdy wybrał inną postać i chyba najszybciej zdobywał doświadczenie Miner (jak produkuje coś, to robi to seryjnie a nie pojedynczo jak większość innych zawodów). Przy okazji udało nam się opracować sposób obciążenia przycisku myszy i niektóre skille po prostu nabijaliśmy sobie dość szybko nie patrząc na ekran albo siedząc przy drugim komputerze obok (sic!). Trzeba było tylko wcześniej do podręcznego menu włożyć pożywne jedzenie i co jakiś czas je z paska brać z klawiatury ^_^.

Jest kilka rzeczy, które przypominają nieco np. Diablo 2 -tj. ekran ekwipunku i ekran battle skille. Nie mogę zbyt wiele o walkach napisać gdyż poświęciłem się raczej profesji Lumberjacka. Skille można zbierać w różny sposób ale można mieć ich tylko określoną liczbę na level postaci więc trzeba się dobrze zastanowić. Większość z tych rzeczy, o których tu wspominam jest podana w różnych tabelkach na stronie albo można je ściągnąć w manualach i poczytać dokładniej.

Jeśli chodzi o magię, to niektóre czary wyglądają naprawdę efektownie. Oczywistym jest fakt, że Wizard stosuje magię bojową, a Priest magię leczącą. Dlatego lepiej tworzyć jakieś sensowne drużyny składające się z kilku profesji. Trzeba kupić księgę czarów, potem kupować zaklęcia, których się uczymy wcześniej i dopiero możemy je stosować w walce.

Na początku wybiera się też do jakiego klanu (państwa) chce się należeć, są to: Vyseus, Zypern, Yllse. Co jakiś czas wybucha wojna i wtedy jeden kraj na drugi napada, jeśli się jest kupcem to lepiej się pochować w budynkach (gdyż chyba w budynkach właśnie nie da się walczyć -o ile dobrze pamiętam).

Poza tym trzeba jeść- do wyboru jest bardzo dużo smakowitego wyglądającego na ikonkach jedzenia, które oczywiście się kupuje- chyba, że jesteś piekarzem i je sam umiesz robić. Górnik robi sztabki z różnych metali, drwal ścina coraz lepsze drzewa, rybak łowi lepsze ryby itp., póżniej górnik może zostać kowalem i będzie robił na przykład miecze, bowcraft robi łuki (nie wiem jak przetłumaczyć tą profesję ^_^).

Z dodatkowych rzeczy można jeszcze wspomnieć, że większość zakupionych przedmiotów się zużywa lub psuje i trzeba je naprawiać. Na początku jest też wioska treningowa, z której opuszczeniem nie trzeba się zbytnio spieszyć. Widziałem też jak niektórzy gracze jeździli na jakichś zwierzętach, ale nie wiem co to było i jak można na nich jeździć. W grze jest też coś takiego jak reputacja czy popularność. Można też płacić podatki- i chyba czasami się za to coś dostaje.
Moja ocena: 3/5


Obrazki z gry:

Dodane: 26.11.2003, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?