Aliens: Dark Descent |
|
Wydania |
2023( Steam) 2023( Steam) |
Ogólnie
|
Gra taktyczna w uniwersum Obcego z możliwością rozwijania bazy oraz elementami RPG w postaci rozwoju marines.
|
Widok
|
Izometryczny z możliwością obracania kamery o 360 stopni oraz przybliżania i oddalania.
|
Walka
|
Czas rzeczywisty z aktywną pauzą lub spowolnieniem czasu.
|
Recenzje |
RAPORT WEYLAND-YUTANI NR: 6298673 -DZ12
Dotyczy uruchomienia awaryjnej procedury Cerberus.
MIEJSCE:
Orbita wokół księżyca Lethe. Stacja Pioneer.
POPULACJA:
98697 tys. mieszkańców w tym obsługa stacji.
CZAS ZDARZENIA:
Rok 2198
OPIS ZDARZENIA:
Podczas rutynowej dostawy zaopatrzenia, podejrzane kontenery zostały wyładowane z promu Bentonville, który szybko odleciał z ładowni stacji Pioneer. Sabotażysta zdalnie uzyskał dostęp do zabezpieczonych kontenerów, uwalniając inwazję Xenomorphów na stacji. W celu zneutralizowania rozprzestrzeniania się inwazji wice administrator Maeko Hayes zainicjowała Protokół Cerberus, który jest procedurą bezpieczeństwa realizowaną przez matrycę orbitalnych platform rakietowych. System zaprojektowano w celu uniemożliwienia wejścia lub wyjścia czegokolwiek z atmosfery księżyca Lethe poniżej. Skutkowało to zniszczeniem trzech statków przebywających na orbicie; Bentonville, Baldrin oraz pobliskiej fregaty Korpusu Colonial Marines o nazwie USS Otago.
ZDARZENIE O WYSOKIM PRIORYTECIE. PRZEPROWODZONO EKSPERYMENTALNE PROCEDURY SYMULACJI PRZEZ PRACOWNIKA WEYLAND-YUTANI NR: 7902871 Z WYDZIAŁU D/S EKSPERYMENTALNEJ TECHNOLOGII. PSEUDONIM OPERACYJNY: MG-MAT
W ramach symulacji podjąłem próbę odtworzenia zdarzeń na Lethe ustawiając poziom symulacji na trudny (ostateczny wynik mojej próby zamieszczam w raporcie 219 dotyczącym tego zdarzenia). Symulacja dobrze odzwierciedla warunki panujące na księżycu, a dane telemetryczne były wystarczające, aby dokładnie oddać wszystkie budynki ze szczegółami. Graficznie nie jest to może szczyt możliwości, aczkolwiek istotniejsze było odwzorowanie taktyczno - strategiczne terenu oraz budynków i to udało się w pełni. W symulacji wcielimy się w Maeko Hayes, która po aktywowaniu procedury Cerberus została ewakuowana ze stacji Pioneer przez marines. Niestety chwilę potem USS Otago zostaje zestrzelony przez Cerberusa i awaryjnie ląduje na terraformowanym księżycu Lethe. Uszkodzenia są duże, ale nie niemożliwe do naprawienia. USS Otago staje się więc naszą bazą wypadową, a celem gry (symulacji) jest odwzorowanie wydarzeń po awaryjnym lądowaniu. W tym celu do naszej dyspozycji oddane jest kilka kluczowych miejsc na Otago:
KOSZARY:
Tutaj możemy zarządzać naszymi marines, awansować ich na wyższe poziomy (maksymalny poziom to 10), wyposażać w nowy ekwipunek (kosztuje to zasoby) oraz w późniejszym etapie wysyłać na szkolenie. Są też opcje kosmetyczne w postaci zmiany munduru, nadania ksywki itp. Nie ma ich wiele, ale na potrzeby symulacji są wystarczające.
WARSZTAT:
W warsztacie będziemy mogli odblokować nową broń za zebrane na misjach zasoby. Kolejne wersje broni oraz sprzętu będą odblokowane w miarę jak nasi marines zdobędą wymagany poziom. Raz odblokowana broń jest już dostępna do końca gry (symulacji), aczkolwiek tylko marines spełniający wymagania (odpowiedni poziom lub klasa) mogą być w nią wyposażeni. Nie ma tego dużo, ale klasyczne uzbrojenie marines w postaci karabinów pulsacyjnych, smartguna, czy też kultowy miotacz ognia są na stanie.
KWATERY MEDYCZNE:
Jak sama nazwa sugeruje tutaj wyleczymy rannych marines po misjach. Szybkość leczenia naszego oddziału jest uzależniona od ilości posiadanych lekarzy, a tych pozyskujemy w ramach misji lub poprzez specjalne zdarzenia. W późniejszym etapie gry (symulacji) odblokujemy też dostęp do terapeuty, który zadba o zdrowie psychiczne marines.
LABOLATORIUM:
W tym pomieszczeniu będziemy mogli zbadać pozyskane próbki od ksenomorfów, co pozwoli odblokować rożne technologie wspomagające nas w walce z plagą. Schematy kseno- technologii zdobywamy na misjach pokonując królowe lub znajdując schematy ukryte w specjalnych skrzynkach. Ponownie nie ma tego dużo, ale to co jest znacząco wpływa na naszych marines. Możemy przykładowo opracować pancerz, który chroni od kwasu lub urządzenie do ekstrakcji twarzołapa i kilka innych.
MOSTEK DOWODZENIA:
Ostatnim pomieszczeniem jest mostek dowodzenia. To własnie tutaj wysyłamy naszych marines na misje. Robimy to wybierając jeden z dostępnych desantów na mapie księżyca Lethe. Symulacja jest tak skonstruowana, że do pewnego etapu fabuły możemy dowolnie wracać do poprzednich misji, co pozwala na ukończenie celów pobocznych oraz zebranie wcześniej pominiętych zapasów, datapadów itd. Aby nie było za łatwo, to na mostku mamy pokazany poziom plagi, który rośnie wraz z postępem kampanii. Każdy dzień jest więc na wagę złota (jeden desant to jeden dzień, ale możemy też sami zakończyć dzień, choćby celem podleczenia rannych marines).
....................................................................................................................................................
PODSUMOWANIE ZARZĄDZANIA BAZĄ DO RAPORTU WEYLAND-YUTANI NR: 7902871
....................................................................................................................................................
Uważam że na potrzeby symulacji ta uproszczona forma zarządzania statkiem Utago jest wystarczająca. Nie miałem poczucia niedosytu lub braku jakiejś opcji. Ostatecznie celem tej symulacji jest odzwierciedlenie zdarzeń w terenie, a nie symulacja życia na Utago. Taka uproszczona forma pozwala skupić się na tym co najważniejsze, czyli próbie taktycznego odwzorowania możliwości w terenie, a co za tym idzie szansy na przeżycie marines oraz pełną naprawę statku.
ANALIZA POTENCJAŁU TAKTYCZNEGO W TERENIE:
Desant rozpoczynamy od wyboru marines oraz ich ekwipunku. Na końcu wybieramy jeszcze zasoby w postaci apteczek, zestawów narzędzi oraz działek wartowniczych. Gra (symulacja) jest ukazana w widoku izometrycznym z możliwością dowolnego obracania kamery oraz jej przybliżania i oddalania. Pozwala to mieć dokładny ogląd na sytuację, niezależnie czy są to ciasne korytarze bazy, czy też obszary zewnętrzne i sprawdza się to bardzo dobrze. Oddziałem marines sterujemy za pomocą prawego przycisku myszy wydając rozkaz przemieszczenia się, a w tym samym czasie lewym możemy świecić latarką, co jednocześnie podświetla wypatrzone przez marines zasoby, apteczki, datapady itp. Wymaga to chwili na przyzwyczajenie się ale ostatecznie jest bardzo wygodne. Sterujemy jednocześnie całym oddziałem, który chodzi w uporządkowanym szyku. Marines mogą wykonywać też niezależne rozkazy w postaci hakowania, podkładania ładunków wybuchowych, pozyskiwania zasobów itp. W tym samym czasie my możemy nadal przemieszczać się resztą oddziału, a marine do nas dołączy po wykonaniu danej czynności. Gra (symulacja) nie jest typową sieczką obcych, a podczas rozgrywki głównie liczy się taktyczne podejście, cierpliwość oraz myślenie. U góry ekranu z prawej strony mamy pokazaną aktywność roju, która rośnie z każdym wykryciem naszego oddziału, co przekłada się na ilość patrolujących okolicę obcych. Należy więc się skradać po cichu, chować oddział za osłony, podkładać miny, zastawiać pułapki na obcych, rozstawiać działka w strategicznych punktach oraz wykorzystywać znalezione zasoby z rozwagą. W orientacji pomaga nam mini- mapa z zaimplementowanym czujnikiem ruchu, którą da się powiększyć na cały ekran. Pomaga to zaplanować dalszą trasę do obecnego celu oraz pozwala wyminąć wrogie patrole. Gra (symulacja) nie posiada standardowego zapisu i sama zapisuje się w punktach kontrolnych. Jedyną formą ręcznego zapisu jest znalezienie pokoju oznaczonego ikonką domku oraz zaspawanie wszystkich drzwi. W ten sposób nasi marines odpoczną odzyskując niewielką ilość zdrowia oraz obniżając poziom stresu. Odpoczynek kosztuje nas cenne zasoby, ale warto dbać o zdrowie psychiczne oddziału, bo ukończenie misji ze zbyt wysokim poziomem tegoż, skutkuje nabyciem traumy przez marine. Taka forma zapisu pomaga w utrzymaniu właściwego klimatu gry symulacji. Z ksenomorfami walczymy w czasie rzeczywistym z możliwością aktywnej pauzy lub spowolnienia czasu. Podczas walki liczy się przede wszystkim orientacja w sytuacji, jeśli będziemy ostrożni, to będziemy rozgrywać potyczki na własnych warunkach, w innym wypadku nasi marines mogą szybko zostać przytłoczeni falą wrogów. Nie spodziewałem się że można zrobić tak dobrze grę (symulację) taktyczną w czasie rzeczywistym, polecam zostawić domyślnie spowolnienie czasu zamiast aktywnej pauzy, bo wpływa to nie tylko na klimat, ale też na intensywność potyczek i do tej gry (symulacji) pasuje jak ulał. W trakcie walki oprócz rozkazów strzelania do konkretnych obcych, musimy sterować całym oddziałem i wykorzystywać właściwie ograniczone punkty dowodzenia, co jest kluczem do zwycięstwa. Za punkty dowodzenia kupujemy rozkazy specjalne, takie jak atak z granatnika, podkładanie min, zakładanie czujników ruchu i inne odblokowywane z czasem. Widziałem wiele recenzji tej gry (raportów z tej symulacj) od ludzi, którzy chyba spodziewali się prostej sieczki, a tymczasem gra (symulacja) wymaga myślenia nawet na niskich poziomach trudności, co akurat mnie niezmiernie cieszy.
OCENA PRZYDATNOŚCI SYMULACJI:
Twórcy z Tindalos Interactive (prawdopodobnie chodziło o oddział D/S symulacji) spisali się na medal, a ta produkcja jest obecnie najlepszą grą symulacją taktyczną w uniwersum Obcego. Na uwagę zasługuje też genialna fabuła, która jest jedną z bardziej dopracowanych i bez dziur logicznych w tym uniwersum, jakie dane mi było obejrzeć/ zagrać/ przeczytać i stawiam ją na równi z grą (symulacją) Obcy: Izolacja ( chodzi o symulację NR: 675 z przed 61 lat, gdzie prawdopodobnie doszło do spotkania z tym samym gatunkiem obcych na stacji orbitalnej Sewastopol), a może nawet wyżej.
Moja ocena: 9,5/10
DOPISEK Z DEPARTAMENTU D/S CENZURY:
Przed przedstawieniem raportu zarządowi, zalecam zmianę określenia gra na symulacja. Gra kojarzy się z rozrywką, a tymczasem mamy do czynienia z poważnym zdarzeniem na rubieżach kosmosu, przez które firma straciła miliardy dolarów. Upomniałem już pracownika NR: 7902871 w tej sprawie oraz podkreśliłem odpowiednie fragmenty, wpisując sugerowane zmiany w nawias.
Obrazki z gry:
Dodane: 22.11.2023, zmiany: 26.11.2023