Arcuz: Behind The Dark (PC)

Arcuz: Behind The Dark

Wydania
2008()
2010()
Ogólnie
Gra reklamowana jako 'online acrpg' i faktycznie, żeby pograć trzeba się zalogować do internetu i uruchomić przeglądarkę. Nie jest to jednak mmorpg, a gra singlowa, oparta na flashu, dlatego ląduje w tabelkach PC. A poza tym, to bardzo wciągający i kolorowy klon Diablo.
Widok
izometr
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
sirPaul
Autor: sirPaul
16.12.2010

Jedną z najbardziej ostatnio popularnych internetowych aplikacji flashowych jest Arcuz. Przetłumaczony na kilka języków robi olbrzymią furorę w Internecie. Na youtubie jest mnóstwo filmików z zapisem przejścia różnych etapów gry. Tym bardziej dla nas jest to interesujące, że jest to bardzo ciekawy crpg. Fabuła dzieli się na 5 rozdziałów, podczas których nasz pochodzący z wioski Arcuz bohater wykonuje różnorodne zadania zlecane przez współmieszkańców. Jest ich tylko 25 (zadań, nie mieszkańców), lecz ich wykonanie nie jest zbyt proste ze względu na konieczność pokonania dużej liczby silnych przeciwników, wymusza więc to nabijanie kolejnych leveli bohatera jeśli nie dajemy rady ich pokonać. Na ostatniego bossa jest to bezwzględnie konieczne, ponieważ bez tego nie mamy z nim najmniejszych szans. Gra jest dostępna poprzez przeglądarki internetowe z obsługą flash, pamięta z którego komputera się logowaliśmy i tylko z tego samego komputera możemy kontynuować naszą rozgrywkę, na innym komputerze musimy zaczynać od nowa. Wyczyszczenie historii i cache przeglądarki nie kasuje naszego stanu gry, zapisywanie sejwów odbywa się jak w Diablo - opcją save & quit, a same sejwy nie istnieją na naszym komputerze. Nie można zatem przywracać poprzednich sejwów, a kiedy giniemy nie ma opcji load tylko odradzamy się w wiosce i tracimy część zdobytego doświadczenia i złota.

Tytułowy bohater, któremu możemy nadać własne imię, posiada cztery podstawowe współczynniki: Strength (wpływa na wielkość obrażeń), Agility (wpływa na współczynnik obrony), Constitution (poziom puntów HP) i Luck (zwiększa szanse na cios krytyczny zadający więcej obrażeń). Przy awansie na wyższy poziom dostajemy do rozdzielenia wśród tych cech 5 punktów. Podczas rozgrywki możemy również znaleźć książki zwiększające o 1 punkt te atrybuty. Mówiąc o podobieństwach do Diablo, jest ich bardzo wiele, mogę na przykład wspomnieć o drzewku rozwijania zdolności, na które po każdym awansie na kolejny poziom dostajemy 1 punkt (ciosy specjalne, zwiększenie szybkości regeneracji lub zwiększenie zadawanych obrażeń ).

Walka, tylko w czasie rzeczywistym - polega głównie na zręczności naszych palców na klawiaturze, czyli typowy hack & slash. Do zdobycia jest mnóstwo rodzajów przedmiotów zmieniających nasz wygląd po ich założeniu, odnajdywanych w różnych kolorach skrzynek (brązowy - zwykły przedmiot, niebieska - przedmiot lekko magiczny, złota - przedmiot bardzo magiczny, różowy - przedmiot questowy) i zwiększających przydatne umiejętności, co pozwala na skuteczną eliminację hord przeciwników. Jeżeli jednak jesteśmy zbyt słabi, gra nie pozwoli nam wejść do pewnych lokacji zbyt wcześnie albo ostrzega przy potężniejszymi przeciwnikami. Wtedy możemy szybko wrócić do miasta za pomocą czaru Town Portal i uzupełnić zapasy połszynów leczących. Samych potworów jest niewiele rodzajów, ale występują one w różnych kolorach, co zazwyczaj oznacza że są silniejsze i mają inne zdolności. Jeszcze jedna ważna uwaga, ilość punktów doświadczenia otrzymywanych za pokonanych przeciwników nie jest zawsze taka sama, wraz ze wzrostem ilości zabitych stworów danego rodzaju maleje ilość otrzymywanych za nie doświadczenia.

Tworzenie i ulepszanie własnych przedmiotów. W angielskim tłumaczeniu gry każdy przedmiot ma w opisie "compose" i pewną cyfrę. Wskazuje ona ile razy można jeszcze dany przedmiot ulepszyć. Nawet przedmioty magiczne można jeszcze bardziej podrasować, co daje naprawdę ciekawe itemki posiadające nawet w sumie liczbę 10 ulepszeń. Z jednym warunkiem, że jeden rodzaj ulepszenia może mieć maksymalnie 4 poziom na każdy przedmiot. Jedną z najciekawszych opcji (podczas nabijania kolejnych poziomów postaci), w jakie można dodatkowo wyposażyć przedmiot jest dodanie 5 HP do naszych własnych na każdy poziom ulepszenia za zabicie każdego przeciwnika. Mój bohater ma aktualnie + 75 HP za każdego, praktycznie działa to jak napoje leczące i podczas walki utrata punktów życia jest po zabiciu kogoś odzyskiwana w ilości takiej w jakiej sami sobie dodamy do przedmiotów (czyli w tym przypadku 75). Niemniej jednak warto mieć kilka eliksirów na wypadek potężniejszych potworów. Walka z takim Bossem może potrwac nawet do 20-30 minut. Inne warte zastosowania dodatki to +10 % do ataku lub do obrony na poziom przedmiotu, +3 % na poziom przedmiotu odporność na magię, +5 drop rate (większa szansa znalezienia przedmiotów i złota). Samo tworzenie polega na jednoczesnym łączeniu odpowiednich kombinacji kryształów, kamieni i przedmiotu, którego właściwości chcemy zwiększyć. Wszystkie przepisy są nam od razu znane, więc nie trzeba ich samemu opracowywać. Na podobnej zasadzie możemy też łączyć mniejsze napoje w większe.

Achievement, czyli Osiągnięcia. Gdy klikniemy na tę nazwę w menu, pojawia nam się tabelka zliczająca i podsumowująca nasze statystyki w grze, związane głównie z ilością eksterminowanych stworów, ale są też i inne. Dwa są ukryte, sposób odblokowania jednego znalazłem na forum - podobno trzeba 99 razy zginąć i odrodzić się w wiosce. Muszę przyznać, że choć bawi takie odblokowywanie kolejnych osiągnięć, to nie było to głównym celem mojej gry, ponieważ bardzo by to wydłużyło czas rozgrywki, a chciałem jak najszybciej ją przejść.

Ostrzegam, ta gra to wielki pochłaniacz czasu i strasznie wciąga. I właśnie dlatego bardzo polecam ^_^, tę grę trzeba przynajmniej chociaż raz odpalić i spróbować. Większości z Was na pewno się spodoba. Jako ciekawostkę powiem jeszcze, że nawet nie odpalając właściwej gry, już podczas wczytywania gry na ekranie tytułowym można polować na slime'y :).

Moja ocena: 5/5


Obrazki z gry:

Dodane: 16.12.2010, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?