System Shock (2023)System Shock Remake |
|
Wydania |
2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) 2023( Steam) |
Ogólnie
|
Immersive sim lub inaczej 0451 RPG, który zapoczątkował gatunek
|
Widok
|
FPP
|
Walka
|
Czas rzeczywisty
|
Recenzje |
Oryginalny System Shock wyszedł w 1994 roku i był przełomowy w wielu aspektach. Była to zarazem pierwsza gra z gatunku immersive sim (ja wolę określenie 0451 RPG, ale to taka moja osobista fanaberia:)). Gra wyszła wtedy na 9 dyskietkach, była też wersja CD. Różnice pomiędzy wersjami to oczywiście muzyka oraz kwestie mówione, które w wersji dyskietkowej były okrojone. Gra była hitem, aczkolwiek z racji skomplikowania rozgrywki oraz wysokich wymagań jak na tamte czasy, wielu graczy nie doceniło jej przełomowości i gra nie zyskała tak dużej bazy graczy, jak chociażby królujący wtedy na PC Doom 2. Mimo wszystko ten rodzaj rozgrywki zyskał swoje wierne grono fanów, a kolejna część gry wyszła pięć lat później. Pojawili się też naśladowcy w postaci chociażby serii Deus Ex, Arx Fatalis, a później Dishonored, Prey i inne. Z racji że to właśnie System Shock był prekursorem tego gatunku, mało która gra zasłużyła sobie na solidny remake, jak ta. Prawie po 30 latach od premiery Nightdive Studios po udanej zbiórce na kickstarterze, dopięło swego i 30 maja 2023 roku, remek legendy wylądował na naszych dyskach.
Czym jest "Immersive Sim (0451 RPG)" ?
To rodzaj gry komputerowej, której celem jest zapewnienie graczowi głębokiego uczestnictwa w wirtualnym świecie poprzez realistyczne oddanie interakcji, swobody wyboru ścieżki fabularnej oraz otwartości na kreatywne podejścia do rozwiązywania problemów. Elementy te mają na celu zanurzenie gracza w autentycznym, złożonym środowisku, zachęcając do eksploracji, analizy oraz doświadczania różnorodnych możliwości rozgrywki. Gry immersive sim zazwyczaj charakteryzują się nieliniową narracją, zaawansowanym systemem fizyki, skomplikowanymi interakcjami z otoczeniem oraz zdolnością do dostosowywania się do decyzji gracza, co sprawia że każda gra może przebiegać inaczej w zależności od podejścia użytkownika.
Remake prawie idealny
Remake rodził się w bólach, a studio na już dość zaawansowanym etapie, nagle wyrzuciło wszystko do kosza i rozpoczęło pracę od nowa na silniku Unreala (poprzedni silnik to Unity). Jak sami stwierdzili, odeszli od oryginalnych założeń zbyt daleko i to co im tam wychodziło, było zbyt odległe od wizji oryginału. Prawdopodobnie dobrze się stało, bo wersja którą otrzymaliśmy ostatecznie jest bliska remake idealnego. Zacznijmy od tego, że styl graficzny, który podziwiamy w remaku, jest genialny w swojej prostocie. Gra na pierwszy rzut oka wygląda pięknie, jak na grę z 2023 roku przystało, aczkolwiek dość szybko zauważamy celową "pikselozę" obiektów oraz otoczenia. Trudno to w pełni opisać, bo spotykam się z takim stylem graficznym po raz pierwszy, ale wrażenie "nowoczesnego retro" towarzyszy nam od początku do końca rozgrywki. Jest pięknie, a jednocześnie retro. Genialne! Podobnie twórcy uczynili z muzyką, odrobinę tonując jej piskliwy wydźwięk z oryginału. Teraz czasami słyszymy tylko odgłosy stacji oraz ciężkie oddechy mutantów za ścianą, co potęguje odczucie samotność, natomiast poczas walki lub w kluczowych momentach słyszymy znane utwory z oryginału. Zremasterowane oraz odpowiednio podrasowane, ale nie na tyle, aby utraciły swój klimat. Nie zapomniano też o audiologach oraz o najważniejszym, czyli głosie Shodan. S.H.O.D.A.N starym wygom nie trzeba przedstawiać, aczkolwiek osoby, które będą chciały rozpocząć przygodę z tą grą, powinny wiedzieć, że ta SI jest jednym z najlepiej przemyślanych antagonistów w historii gier, a baza Cytadela orbitująca wokoło Saturna, jest jej domeną. Mało który główny zły, potrafi tak przekonać gracza do tego, że jeśli go nie pokonamy, to nastanie koniec ludzkości. Cieszy więc fakt, że w remaku nie tylko zachowuje swoje oblicze, ale wręcz zyskuje na "charyzmie" dzięki kilku dodanym dialogom. Tak jest prawie ze wszystkim w tej grze, że zachowując ducha oryginału, zmieniają oraz ulepszają tylko te elementy, które tego wymagają, dodając grze większej głębi.
Jeśli zmiany, to tylko na lepsze
W remaku zmieniło się wszystko, a jednocześnie gra w pełni zachowała swój klimat oraz ducha oryginału. Przebudowano praktycznie każdy poziom, dodając nowe pomieszczenia oraz zmieniając stare na nowe, a jednocześnie zachowano układ bazy z oryginału. Teraz poziomy są bardziej wiarygodne, aczkolwiek jeśli pamiętamy oryginał, to będziemy wiedzieć, co i gdzie się znajduje na danym poziomie. Wykonano tu tak świetną robotę, że aż trudno uwierzyć, że pewnych elementów nie było w oryginale, bo pasują jak ulał. Podobnie jest z broniami, których w remaku jest mniej (ale niedużo) , usunięto dart gun (w oryginale używało się go praktycznie tylko na poziomie medycznym, bo nie działał na roboty), a inne bronie przemodelowano i dodano im lepszy "felling" strzelania, łącznie z odrzutem i innymi bajerami naszych czasów. Wrogowie też ulegli delikatnym zmianom oraz poprawkom, a w grze występują też nowe rodzaje stworzeń, jak przykładowo genialny, "dwuoczny chirurg", czy dron naziemny ziejący ogniem ze spawarki (w oryginale strzelał łukiem elektrycznym). Oczywiście wrogowie to teraz pełne 3D, a nie sprity, ale o tym chyba nie muszę pisać. Ekwipunek został całkowicie przebudowany i z niezbyt wygodnego w oryginale, mamy teraz system znany choćby z gry "Prey". Jest to nowy element w grze, a zarządzanie ekwipunkiem oraz zbieranie zbędnych przedmiotów stało się częścią rozgrywki. Niepotrzebne przedmioty możemy przekonwertować w złom, a ten wymienić przy stacjach recyklingu na pieniądze, za które kupimy amunicję przy odpowiednich stacjach, lub różne przekąski w automatach. Jest to zupełnie nowy element rozgrywki, który nie występował w oryginale, ale wpisuje się w klimat gry idealnie. Z innych, większych zmian, jest zupełnie nowa wersja wirtualnej rzeczywistości. Ten element był moim zdaniem najgorszy w oryginale, a konieczność jego przechodzenia, największą wadą gry. W remaku zupełnie zmieniono VR i z wektorowej grafiki oryginału nie pozostał ślad. Twórcy zrobili z nielubianego przeze mnie elementu prawdziwe cudo, zarówno graficzne, jak i pod względem rozgrywki. Teraz zanurzanie się w VR to czysta przyjemność, a specyficzna, lekko mieniąca się rożnymi kolorami grafika poziomów, pozwala nie tylko lepiej się zorientować w przestrzeni, ale też jej przemierzanie daje satysfakcję.
System Error
Czemu więc ten remake idealny nie jest? Odpowiedź na to pytanie powinien dać nam jeden z członków grupy tworzącej grę, a ci uporczywie milczą. Gracze czekają na patcha naprawiającego właściwie drobnostki już kilka miesięcy, a studio milczy. Błędów wiele nie ma, a te co są, to kwestia jednego patcha. Kilka achievmentów jest zepsutych, wzmacniacz usuwający toksyny z organizmu blokuje inne wzmacniacze (mało istotne, bo rzadko się używa tego wzmacniacza z innymi) oraz gra potrafi crashować na poziomie ochrony (na całą rozgrywkę zdarzyło mi się to dwa razy na 40 godzin gry i tylko na tym poziomie) i to właściwie wszystko. Drobnostki, które niewiele umniejszają genialnej całości. Tym bardziej ciekawy jest fakt, że patcha brak (jeśli takowy się pojawi, to edytuję ten akapit oczywiście).
Właśnie wyszedł nowy patch, który poprawił wszystkie błędy z tego akapitu oraz naprawił osiągnięcia, więc gra dostaje do oceny pół punktu, a powodów do wstrzymywania się z ograniem tytułu już brak. Gra nawet otrzymała możliwość wyboru, czy chcemy grać facetem, czy kobietą!
Shodan byłaby dumna
Właściwie wszystkie zmiany oraz nowe mechaniki są na plus, a ja nie wyobrażam już sobie grać w oryginał, bo remake przebił go pod każdym względem, zachowując wszystko co najlepsze. Zdecydowanie i bardzo gorąco polecam wszystkim, a dla fanów oryginału, jest to pozycja obowiązkowa.
PLUSY:
✔️ Genialna oprawa graficzno- muzyczna
✔️ Shodan nadal trzyma klasę
✔️ Nowy system ekwipunku
✔️ Nowa rzeczywistość VR
✔️ Remake prawie idealny
✔️ Nie prowadzi za rączkę, jak oryginał
MINUSY:
❌ Zbugowane osiągnięcia
❌ Dla niektórych osób, brak celów na mapie (można było dodać opcję włączenia, wyłączenia tej funkcji w menu.)
❌ Niewyraźna czcionka opisu przedmiotów oraz logów
MOJA OCENA:
9,5/10
Zgodność z gatunkiem 0451 RPG:
Swoboda działania - 20%
Interaktywne środowisko - 18%
Symulacja systemów - 15%
Wielowątkowa narracja - 20%
Perspektywa pierwszoosobowa - 10%
Idywidualne odczucia - 10%
Sumarycznie Immersive Sim na 93%+
Zapraszam do obserwacji naszego kuratora: ŚWIAT RECENZJI
Obrazki z gry:
Dodane: 31.05.2023, zmiany: 29.05.2024