Xyber Mech |
|
Wydania |
2005() |
Ogólnie
|
Czego to ludziska nie wymyślą - komórkowa gra wieloosobowa oparta na smsach i przemieszczaniu się telefonu (domyślnie wraz z jego użytkownikiem) w terenie :-)
|
Widok
|
hmm - sms!
|
Walka
|
czas rzeczywisty :-)
|
Recenzje |
Jakiś rok temu abonenci pewnej sieci komórkowej dowiedzieli się o możliwości uczestniczenia w betatestach gry MMORPG na komórki. Niewiele myśląc zapisałem się do testów, tym bardziej że nazwa - "Xyber Mech" - obiecywała tony metalu, działa, lasery i wszystko to, co mechowcy lubią najbardziej :). I faktycznie. Gracz trafia do gry jako świeży pilot mecha Wolnych Światów... Na początek dostaje bojowego mecha - Kafara - i najprostsze lasery - co będzie robił dalej zależy tylko od niego - pod warunkiem, że będzie walczyć.
Walka jest esencją XM. Mech może być uzbrojony w dwie bronie - przy czym konkretne rodzaje zależą od jego typu (wspomniany ciężki Kafar, celny Snajper - mój ulubiony - oraz Robal - zwiadowca). Typów broni nie jest może jakaś ogromna liczba - lasery w kilku gatunkach, wyrzutnie rakiet, lance fuzyjne i działa cząsteczkowe - ale to niespecjalnie przeszkadza, może poza faktem że niektóre "łepony" są zbyt drogie jak na swoją skuteczność (w miarę tania lekka lanca fuzyjna okazuje się potężniejsza niż niejeden wielokrotnie droższy laser). No i najlepszą giwerą jest działo cząsteczkowe - niestety nie ma żadnej sensownej alternatywy. Ponadto na "plecach" 'mecha można zamontować do trzech "wspomagajek" typu dodatkowa osłona, moduł maskujący etc. Co prawda, te wspomagajki są również okrutnie drogie. Samo sterowanie mechem odbywa się za pomocą SMS-ów i... własnych nóg :). Otóż SMS-ami wysyła się cztery podstawowe komendy: (A)tak, (S)kanuj, (I)nfo i (T)ekst [aka czat], natomiast lokalizacja mecha jest oparta na całkiem nowatorskim pomyśle, a mianowicie na... naszej własnej pozycji! (coś jak GPS tyle że dla komórek). Na szczęście, jeśli w zasięgu broni nie ma żadnego "żywego" mecha, zostaje automatycznie tworzony bot "KED", ustawiony akurat tak żeby pokonanie go było opłacalne i nie za łatwe - ilość PD-ków i kredytów przyznawanych za skasowanie mecha zależy od różnicy poziomów walczących, np. mój 11-levelowy Snajper za skasowanie 5-poziomowego mecha dostaje tylko 1 PD i 0 kasy, co skutecznie blokuje pastwienie się na newbies.
Kiedy już gracz zdecyduje się na walkę (najlepiej najpierw przyjrzeć się adwesarzowi, tak dla własnego zdrowia), po prostu zaczyna wysyłać komendy ataku aż do skutku. Przy czym najlepiej jeśli komórka w miarę sprawnie sobie radzi z wysyłaniem esów, gdyż to właśnie jest czynnik decydujący o szybkostrzelności :). Po chwili dostaje odpowiedź z wynikiem ataku i ewentualnego kontrataku (jeśli przeciwnik też zdążył wstukać komendę ataku). W praktyce podejmowane akcje wyglądają np. tak: S, I ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86... Jeśli prowadzony mech padnie - traci się niewielką ilość PD (1-2) i trzeba odczekać 30 sekund na możliwość 'zrestartowania' mecha. Żadna katastrofa :). Póki pamiętam: każdy 'mech posiada trzy cechy: siłę, zwinność i wytrzymałość - które zwiększają się autmatycznie wraz z levelem, w zależności od posiadanego bota. Nie tak znowu dawno udostępniono skoki podprzestrzenne, dzięki czemu można walczyć w mieście znajdującym się np. na drugim końcu Polski, oraz na specjalnej Arenie. Na tej Arenie ostatnio również urządzono turniej z nagrodami. Zresztą cała sieciowa otoczka gry - website - jest zrobiona całkiem fajnie, a na dodatek można ściągnąć kilka fajnych tapet (na komputer i na komórki) czy grafik. Istnieje również forum podzielone na województwa... Acha, byłbym zapomniał - mechowcy mogą się zrzeszać w klany, które mają swój własny ranking (obok głownego, dla wszystkich mechów). Niestety, poza otrzymaniem notki "Twój klan:", bycie zrzeszonym nie daje żadnych doraźnych bonusów :(. Istnieje również rozwój świata gry - np. ostatnio pojawiły się nowe boty, xyborgi, które w przeciwieństwie do kedów są agresywne i lubią atakować grupami!
Grafika - jaka grafika? XM operuje jedynie tekstem. "Nie trafiłeś mecha XXX". "Gratulacje! Pokonałeś mecha XXX". Itd. Itd. Podobnie jest z dźwiękiem - jedyny obecny to dzwonek komórki :). Ale dzięki temu można grać na każdej komórce która jest w stanie wysłać SMSa.
Podsumowując XMa polecam każdemu... I tu jest główny mankament bycia mechowcem: Pilotami mogą zostać jedynie abonenci jednej sieci. Wiadomo, marketing... Trudno, ja w każdym razie właśnie dla XMa zostanę w tej sieci! No, i ciągła walka pożera pieniądze w trybie błyskawicznym.
Walka jest esencją XM. Mech może być uzbrojony w dwie bronie - przy czym konkretne rodzaje zależą od jego typu (wspomniany ciężki Kafar, celny Snajper - mój ulubiony - oraz Robal - zwiadowca). Typów broni nie jest może jakaś ogromna liczba - lasery w kilku gatunkach, wyrzutnie rakiet, lance fuzyjne i działa cząsteczkowe - ale to niespecjalnie przeszkadza, może poza faktem że niektóre "łepony" są zbyt drogie jak na swoją skuteczność (w miarę tania lekka lanca fuzyjna okazuje się potężniejsza niż niejeden wielokrotnie droższy laser). No i najlepszą giwerą jest działo cząsteczkowe - niestety nie ma żadnej sensownej alternatywy. Ponadto na "plecach" 'mecha można zamontować do trzech "wspomagajek" typu dodatkowa osłona, moduł maskujący etc. Co prawda, te wspomagajki są również okrutnie drogie. Samo sterowanie mechem odbywa się za pomocą SMS-ów i... własnych nóg :). Otóż SMS-ami wysyła się cztery podstawowe komendy: (A)tak, (S)kanuj, (I)nfo i (T)ekst [aka czat], natomiast lokalizacja mecha jest oparta na całkiem nowatorskim pomyśle, a mianowicie na... naszej własnej pozycji! (coś jak GPS tyle że dla komórek). Na szczęście, jeśli w zasięgu broni nie ma żadnego "żywego" mecha, zostaje automatycznie tworzony bot "KED", ustawiony akurat tak żeby pokonanie go było opłacalne i nie za łatwe - ilość PD-ków i kredytów przyznawanych za skasowanie mecha zależy od różnicy poziomów walczących, np. mój 11-levelowy Snajper za skasowanie 5-poziomowego mecha dostaje tylko 1 PD i 0 kasy, co skutecznie blokuje pastwienie się na newbies.
Kiedy już gracz zdecyduje się na walkę (najlepiej najpierw przyjrzeć się adwesarzowi, tak dla własnego zdrowia), po prostu zaczyna wysyłać komendy ataku aż do skutku. Przy czym najlepiej jeśli komórka w miarę sprawnie sobie radzi z wysyłaniem esów, gdyż to właśnie jest czynnik decydujący o szybkostrzelności :). Po chwili dostaje odpowiedź z wynikiem ataku i ewentualnego kontrataku (jeśli przeciwnik też zdążył wstukać komendę ataku). W praktyce podejmowane akcje wyglądają np. tak: S, I ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86, A ked_86... Jeśli prowadzony mech padnie - traci się niewielką ilość PD (1-2) i trzeba odczekać 30 sekund na możliwość 'zrestartowania' mecha. Żadna katastrofa :). Póki pamiętam: każdy 'mech posiada trzy cechy: siłę, zwinność i wytrzymałość - które zwiększają się autmatycznie wraz z levelem, w zależności od posiadanego bota. Nie tak znowu dawno udostępniono skoki podprzestrzenne, dzięki czemu można walczyć w mieście znajdującym się np. na drugim końcu Polski, oraz na specjalnej Arenie. Na tej Arenie ostatnio również urządzono turniej z nagrodami. Zresztą cała sieciowa otoczka gry - website - jest zrobiona całkiem fajnie, a na dodatek można ściągnąć kilka fajnych tapet (na komputer i na komórki) czy grafik. Istnieje również forum podzielone na województwa... Acha, byłbym zapomniał - mechowcy mogą się zrzeszać w klany, które mają swój własny ranking (obok głownego, dla wszystkich mechów). Niestety, poza otrzymaniem notki "Twój klan:", bycie zrzeszonym nie daje żadnych doraźnych bonusów :(. Istnieje również rozwój świata gry - np. ostatnio pojawiły się nowe boty, xyborgi, które w przeciwieństwie do kedów są agresywne i lubią atakować grupami!
Grafika - jaka grafika? XM operuje jedynie tekstem. "Nie trafiłeś mecha XXX". "Gratulacje! Pokonałeś mecha XXX". Itd. Itd. Podobnie jest z dźwiękiem - jedyny obecny to dzwonek komórki :). Ale dzięki temu można grać na każdej komórce która jest w stanie wysłać SMSa.
Podsumowując XMa polecam każdemu... I tu jest główny mankament bycia mechowcem: Pilotami mogą zostać jedynie abonenci jednej sieci. Wiadomo, marketing... Trudno, ja w każdym razie właśnie dla XMa zostanę w tej sieci! No, i ciągła walka pożera pieniądze w trybie błyskawicznym.
Ocena: 4+/5 (gdyby było w wielu sieciach...)
Plusy:
+ MECHY!
+ wciąga jak diabli
+ zerowe wymagania sprzętowe :)
+ fajne bonusy
+ dobre bo polskie!
Minusy:
- tylko w jednej sieci
- kasożerne
Cytat: Ręce wiwat. Aczkolwiek. [wbrew pozorom, silnie związane z XM-em :P]
Dodane: 05.12.2005, zmiany: 07.12.2013