Ragnarok Online

Wydania
2001()
2001()
Ogólnie
Koreański rpg sieciowy, oparty na anime o tej samej nazwie. Przez dłuższy czas w fazie testów, a co za tym idzie- darmowy, od paru dobrych lat już niestety płatny. Na szczęście można wyszukać całą masę darmowych serwerów ;-) Grafika- kolorowa, "cukierkowa", słodka :)
Widok
Izometr
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
Gokulo
Autor: Gokulo
26.07.2003

"A long and grueling holy war waged on for many years. The war between God, the humans and the demons caused a great deal of damage to everyone involved. After the war, human beings entered into a truce with God and the demons. This uneasy period of peace would last a thousand years. In the times of peace, in the world of Midgard, the humans would eventually forget about the miseries and hardships of war. They became conceited and selfish with little knowledge of their part in the war of the past. Bizarre occurrences begin to break the balance of peace in several places of Midgard. A roaring sound that blocks God, humans and demons suddenly appears. Unprovoked attacks from wild animals along with earthquakes and tidal waves ravish the people of Midgard. As the peace begins to break down, legends of the mysterious demons begin to be told by various adventurers. Stories of Ymir, which has been responsible for maintaining the peace for so long, begin to circulate as well. Excited adventurers begin to search for these pieces. Some search for wealth, others to make a name for themselves and some for their own twisted goals. The search begins without anyone knowing the true essence of the pieces of Ymir..."

Tak oto przedstawia się wstęp do pewnego jRPG online, który namieszał w życiu (nie mówiąc już o rachunkach za telefon) niejednej osoby. Ragnarok Online lub w skrócie RO przeszedł długą drogę, od bardzo prostej gry Hack & Slash do trochę urozmaiconej H&S :) Pierwsze wersje gry były bardzo proste i nie posiadały wielu ciekawostek, które mamy dzisiaj. Było tylko kilka podstawowych klas, nie było umiejętności, więc wydawało się, że kim byś nie grał gra jest podobna. Plusem tego wszystkiego było to, że można było grać za darmo, a dzisiaj gdy RO wydaje się już w miarę rozbudowane każą sobie płacić za grę /JRK: wstrętni koreańscy kapitaliści! ;)/. Ale zacznijmy od początku, opierając się na najnowszej wersji gry.

Na początku gry każdy jest nowicjuszem (novice). Możemy wybrać mu styl i kolor włosów i ustalić statystyki. Statystyki do zupełna normalność: Strenght, Agility, Vitality, Luck, Dexterity, Intelligence. Jednak zamiast rozdzielać jakieś punkty między nie, opiera się to na systemie przeciwności. Każda statystyka wynosi na początku 5, maksymalnie możemy ją podnieść do 9, ale kosztem drugiej (która spada do 1), a wygląda to tak:
Str <-> Int
Agi <-> Luck
Dex <-> Vit
Mam nadzieję że pojmujecie o co chodzi ;)

Gdy już stworzymy postać, zostajemy przeniesieni do zamku treningowego, gdzie mamy do wyboru przejść trening (dowiedzieć się o podstawach systemu gry) lub od razu zacząć grę. Gdy zaczniemy grę zostajemy przeniesieni do jednego z miast : Prontera (stolica), Morroc (pustynne miasto zwane miastem złodziei), Geffen (miasto magii), Payon (miasto łuczników w dżungli), Alberta (nadmorskie miasto kupców), Izlude (taki mały port w pobliżu Prontery) i możemy zacząć.

Pierwsze co się rzuca w oczy, to dwa rodzaje leveli: Base level i Job Level. Po zdobyciu Base level zwiększa nam się HP i SP (takie MP) i dostajemy kilka punktów do rozdzielenia między statystyki. Po zdobyciu Job level dostajemy jeden punkt skill do przeznaczenia na umiejętności. Jednak gdy na początku jesteśmy nowicjuszami posiadamy tylko jedną umiejętność tzw. Base Skill. Im większy jej poziom (max 9) tym więcej możemy robić. Zakładać chat, handlować z innymi, zakładać drużynę, korzystać z magazynku (aby przechowywać cenne przedmioty), siadać (pozwala szybko regenerować HP i SP) i wreszcie gdy zdobędziemy 9 poziom zmienić profesję. Do wyboru mamy na początku 6 profesji: Miecznik, Złodziej, Mag, Kapłan, Łucznik, Handlarz. Każda z profesji ma jakiś specjalny quest, który trzeba wykonać aby móc się zmienić. Każda z tych profesji to inny styl gry np. Handlarz może być zwykłym wojownikiem lub spędzać całe dni na rynku próbują sprzedać swoje towary (sam posiada zniżki w sklepach). Złodziej potrafi kraść potworom przedmioty bez potrzeby walki z nimi, Łucznik jak i Mag atakuje z dystansu przy użyciu Łuku (Łucznik) i Magii (Mag), a Kapłan potrafi uzdrawiać (bardzo przydatna postać w drużynie) i teleportować do różnych miast (bardzo przydatne jeśli nie chce nam się chodzić).

Każda z tych profesji ma całe mnóstwo nowych umiejętności, jednych można nauczyć się od razu, dla innych trzeba najpierw wyszkolić poprzednie na odpowiedni poziom. Jednak nie wolno marnować punktów, mimo że po zmianie profesji Job level spada do 1 poziomu z powrotem to maksymalny wynosi 50 chociaż i tak trudno go uzyskać. Jednak gdy zdobędziemy 40 Job level mamy możliwość zmiany w drugą profesję. Każda z postaci ma inną:
Miecznik zamienia się w Rycerza,
Złodziej w Zabójcę,
Mag w Czarodzieja,
Łucznik w Łowcę,
Handlarz w Kowala,
Kapłan w... ulepszonego kapłana :) (przetłumaczcie sobie jak chcecie Acolyte zamienia się w Priesta).

I znowu job spada do 1 :) Zaczynamy od nowa, ale mamy znowu mnóstwo nowych skilli. Jak widać jest w czym wybierać. Max Base level to 99, a Job 50, uwierzcie zajmie wam masę czasu zdobycie takiego levelu.

Grafika w grze przedstawia się następująco: Wszystkie tła, lokacje (miasta, podziemia) są w 3D i trzeba przyznać, że nie straszą. Są estetyczne i poprawnie wykonane, niektóre przyciągają oko na dłużej. Natomiast wszystkie postacie, potwory to zwykłe dwuwymiarowe bitmapy, które jednak nie są brzydkie (może kilka potworów, ale w pozytywnym sensie;)) Ogólnie grafika jest bardzo cukierkowa, kolorowe postacie i większość potworów razi mocno, co może niektórych odstraszyć. Jednak niektóre podziemia są mroczne, więc nie można tak całkiem narzekać. Bardzo ładnie wykonana została woda i wszystkie wodospady itp. Lokacje są w miarę szczegółowe (nie co do jednego kwiatka ale wystarczająco jak na taką grę), jednak autorzy pamiętali, że za dobra grafika tylko pogorszyłaby niektórym jakość gry przez internet. Trochę kuleje animacja potworów, gdyż czasem nie widać dokładnie jak cię atakują, jak umierają- a szkoda bo niektóre animacje są ciekawe.

Muzyka składa się z masy różnych utworów, które są łagodne i wpadają w ucho. Tyczy się to miast i większości lokacji otwartych, gdyż już podziemia mają bardziej "cięższe" kawałki (utwór z piramidy jest bardzo ciekawy ;)) Nie mogło też zabraknąć masy odgłosów natury jak śpiewające ptaki i odgłosów walki, zaklęć itp. Więcej o muzyce chyba nie można powiedzieć.

Bardzo miła jest ilość potworów występujących w grze. Jest ich cała masa i ciągle przybywa więcej. Mamy tu słodkie "żelki" (poring, drops), robaki, króliczki, a także szkielety, mumie, zombie, golemy, różnego rodzaju demony, nietoperze czy wielgachne robactwo.

Ciekawym pomysłem jest sposób okazywania emocji przez animowane emoticonki, jednak wydaje się, że i one są za słodkie.

Minusem jest brak jakichkolwiek dodatkowych questów, oprócz tych do uzyskania pierwszej profesji (dla drugiej już nie ma), więc gra po pewnym czasie się może znudzić, gdyż tylko łazimy, tłuczemy potwory aby uzyskać kilka leveli i móc tłuc silniejsze. Rozgrywkę urozmaica jednak wyobraźnia graczy, gdyż zawsze z kolegami możesz sobie zrobić jakieś polowanie, czy coś w tym stylu i wyznaczyć za to nagrodę. Będzie to twój taki własny quest. Właśnie kontakt z innymi graczami urozmaica rozgrywkę, gdyż inaczej RO byłoby z miejsca skazane na śmierć przez nudę.

I na koniec: jak wiele razy wspominałem od gry może odstraszać zbytnia cukierkowość i słodkość, ale nie jest to takie okropne. Ostatni minus to opłaty... Nie każdego może stać aby płacić za rachunek za modem (czy abonament jakiś) plus jeszcze wydać 10$ na abonament za grę.
Ocena: 7/10


Obrazki z gry:

Dodane: 30.03.2003, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?