Avernum |
|
Wydania |
2000() |
Ogólnie
|
2000, sharewarowa gra, pierwsza i przez to najmniej rozbudowana część trylogii. Grę można (w wersji demo, ale też niesamowicie rozbudowanej) ściągnąć ze strony producenta- zajmuje około 7 Mb. A mimo to udało się autorom upchnąć w niej niemały świat, zamieszkały przez całe dziesiątki przyjaznych i całe setki nieprzyjaznych istot. Gra nie zachwyca grafiką, ale ma w sobie to "coś", co starszym erpegowcom przypomni niejedną miłą chwilę spędzoną x-lat temu przed kompem...
|
Widok
|
Izometr, poruszamy się naszą drużynką zawszeo jedno pole- prowadzimy jedną postać, reszta stara się za nami nadążyć :) Małe figurki postaci.
|
Walka
|
Na tej samej planszy, co ruch, walka w systemie turowym.
|
Recenzje |
Avernum jest remakem klasycznej gry crpg Exile. Zmian w fabule nie ma żadnych - akcja gry toczy się w ogromnym systemie jaskiń położonych głęboko pod powierzchnią ziemii, do których gracz został zesłany przez Imperium, które rządzi na powierzchni. Zadaniem gracza jest ucieczka z jaskiń i przy okazji dokonanie zemsty na Imperium.
W grze możemy kierować grupą czterech bohaterów. Wybierając drużynę możemy stworzyć ją sami, lub wybrać gotową drużynę przygotowaną przez twórców gry. Tworząc postacie wybieramy jedną spośród trzech ras: ludzi, slithzerikai i nephilimów. Następnie można wybrać jedną z dziewięciu profesji, lub wybrać opcję custom i stworzyć własną postać od zera. Każda postać jest opisana za pomocą kilkunastu cech i zdolności, które może rozwinąć w trakcie gry. Rozwinięcie każdej cechy kosztuje pewną ilość skill pointów, które postać zdobywa wraz z awansem na kolejne poziomy doświadczenia. Niestety autorzy ustawili w grze limit doświadczenia - postać może awansować maksymalnie do 40 poziomu.
W trakcie gry świat widzimy z rzutu izometrycznego. Drużyna jest reprezentowana przez jedną ikonę, podobnie jak miasta i potwory. Widok zmienia się wraz z wejściem do miasta, podziemi, lub trybu walki. Walka rozgrywana jest wtedy z podziałem na tury. W trakcie walki postać może atakować, rzucać czary, bronić się, lub zaczekać z wykorzystaniem swoich punktów akcji. Rodzajów potworów w grze jest wiele - od słabych goblinów do potężnych smoków. System magii uległ dużej zmianie w porównaniu do serii Exile. Zaklęć jest dużo mniej (po osiemnaście dla maga i kapłana), ale większość z nich jest użyteczna (w przeciwieńswie do serii Exile). Każde zaklęcie może być również wyuczone w trzech stopniach - od najsłabszego do najsilniejszego). Zaklęć w trzecim stopniu kupić nie można - można je tylko znaleźć w podziemiach lub zdobyć jako nagrodę za wykonane misje.
Grafika w grze jest czytelna i w miarę ładna. Oczywiście Avernum pod względem graficznym wiele brakuje np. do Morrowinda, ale grafika nie przeszkadza w rozgrywce i jest estetyczna. Muzyki w grze nie ma wogóle, natomiast dźwieki są bardzo proste i raczej słabej jakości - ale mi osobiście to w grze nie przeszkadzało.
Jeszcze parę słów o samej rozgrywce, która jest bardzo ciekawa. Oprócz trzech główych questów czeka na gracza do wykonania dużo mniejszych zadań. Fabuła jest nieliniowa - od gracza zależy w jakiej kolejności będzie wykonywał zadania. Gracz ma także pełną swobodę jeśli chodzi o podejmowanie działań, wszędzie może wejść, każdego można zaatakować (najczęściej jednak nie warto tego robić). Wprowadzono również reputację drużyny. Można ją podwyższać przez wykonywanie większości questów (ale niektóre zadania obniżają reputację). Generalnie warto aby reputacja gracza stała na wysokim poziomie - niektóre zadania dostępne są jedynie dla osób z wysoką reputacją, natomiast jeśli twoja reputacja będzie bardzo niska, nikt nie będzie chciał z tobą rozmawiać. Można również zapisywać odbywane rozmowy w notatniku i później je odczytywać. Niestety questy nie są automatycznie zapisywane przez grę - zostało to poprawione dopiero w następnych częściach gry.
Avernum to gra w którą warto zagrać, mimo iż jest nieznacznie gorsza od następnych części, zwłaszcza trzeciej. Jeśli lubisz crpg "starej szkoły", nie będziesz zawiedziony.
Moja ocena: 8/10
Obrazki z gry:
Dodane: 23.07.2003, zmiany: 21.11.2013