Slash'em

Wydania
2000()
2006()
Ogólnie
2001-2006(), klon Nethacka, z wieloma nowymi rasami, profesjami, przedmiotami, miejscami, ale także z dużo wyższym niż w oryginale poziomem trudności.
Widok
z góry
Walka
turówka
Recenzje
Macros
Autor: Macros
22.12.2007

Slash'EM, czyli Super Lotsa Added Stuff Hack, Extended Magic jest wariantem gry rougelike (rogalika) zatytułowanej NetHack. Pierwsza wersja gry została wydana w 1987, i od tamtej pory DevTeam (grupa ludzi odpowiedzialna za stworzenie i rozwój NetHacka) regularnie co kilka lat wypuszcza nową wersję, poprawiając różnego rodzaju bugi i dodając nowe elementy rozgrywki.
Slash'EM powstał w wyniku połączenia NetHacka+ z tzw. wizard patchem.

Tyle tytułem wstępu. Na pierwszy rzut oka Slash'EM nie różni się zbyt wiele od standartowej wersji NetHacka. Taka sama grafika ASCII (są również dostępne dwa tryby graficzne), taka sama mechanika gry. Jednak Slash'EM zawiera mnóstwo nowych, bardzo atrakcyjnych opcji. Pierwsze co na pewno każdemu rzuci się w oczy, to nowe dostępne rasy i profesje. Możliwość gry doppelgangerem który może przemienić się w niemal dowolnego stwora, wampirem który nie oddycha powietrzem, potrafi latać, a także bardzo szybko regeneruje rany (ale także nie może się żywić niczym innym niż krwią!), czy likantropem który także bardzo szybko regeneruje rany, a ponadto dysponuje możliwością zmiany postaci na zwierzęcą, a także ciemnymi elfami, gnomami i hobbitami, wszystko to bardzo podnosi atrakcyjność gry. Również dodano całkiem sporo nowych profesji, w Slash'EM możemy zagrać ogniowymi i lodowymi magami, nekromantami, zabójcami nieumarłych a także rolnikami.

Na tym nie koniec zmian. W Slash'EM główne podziemia są dużo dłuższe niż w NetHacku, natomiast Gehennom jest krótszy (ale za to ciekawszy - niemal na każdym poziomie swoją siedzibę ma jeden z księciów demonów, w tym sam Demogorgon, którego w NetHacku prawie się nie spotykało, a uznawany jest za najtrudniejszego przeciwnika w grze). Ponadto w głównych podziemiach jest dużo więcej poziomów specjalnych, w tym niektóre są naprawdę ciekawe. Już niemal na samym początku będziemy mogli trafić na miasto (w NetHacku jedyne miasto w grze znajdowało się w kopalniach gnomów), w którym możemy znaleźć kilka sklepów. Niestety w przeciwieństwie do Minetown, nie ma tutaj świątyni (ale z drugiej strony to by było zbyt duże ułatwienie). Z pozostałych ciekawych lokacji, będziemy mogli trafić na pilnowany przez jednookiego Sama( sklepikarz, ale dużo bardziej niebezpieczny niż inni) czarny rynek, gdzie znajdziemy wiele przedmiotów (ale za to bardzo drogich), zwiedzimy także jaskinie smoków, świątynie Molocha, a także bezsłoneczne morze (na dnie którego znajdziemy pewien bardzo użyteczny przedmiot) i wiele innych ciekawych lokacji.

Slash'EM zawiera również wiele nowych artefaktów, przedmiotów i potworów. Spotkamy dwa nowe rodzaje smoków (shimmering i deep, które także po śmierci mogą zostawić łuski tego koloru), parę nowych demonów i aniołów, shoogothy (bardzo uciążliwe i groźne potwory) i wiele innych. Znajdziemy także apteczki (które najefektywniej wykorzystują uzdrowiciele, innym profesjom używanie apteczki może równie dobrze zaszkodzić, jak i pomóc!), kamienie zdrowia, napoje nietykalności i wiele innych przedmiotów. Pojawia się także parę nowych rodzajów broni, np. żołnierze w Slash'EM uzbrojeni są we współczesną broń jak pistolety, karabiny, a nawet granaty i wyrzutnie rakiet.

Nowością są także tzw. techniki, czyli nowe specjalne umiejętności zdobywane po osiągnięciu wymaganego poziomu doświadczenia, zależne od rasy i klasy.Technik jest bardzo wiele, ciekawsze z nich to np. błogosławienie przedmiotów, poderżnięcie gardła (natychmiastowa smierć, o ile oczywiście cel ma jest humanoidem i ma szyję), wytrącenie broni z ręki (przydatne przeciwko wrogom uzbrojonym w dobrą broń), lub umiejętność mnicha "Ground Slam", potężne uderzenie które wybija dziurę pod stopami przeciwnika.

Na koniec wypada wspomnieć o jednej dosyć istotnej zmianie, mianowicie o dużo wyższym poziomie trudności. Wiele gier zakończy się śmiercią na kilku pierwszych poziomach, dlatego jeżeli nigdy nie graliście w NetHacka, polecam zacząć od niego, a w Slash'EM spróbować swych sił później, gdy zdobędzie się już wprawę, umiejętności i wiedzę o tym jak grać aby przeżyć. Mała podpowiedź - doppelgangerzy są chyba najłatwiejszą w prowadzeniu rasą, dlatego jeżeli zaczynacie, polecam grę doppelgangerową walkyrią, albo czarodziejem.

Moja ocena: 4/5

Obrazki z gry:

Dodane: 23.12.2007, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?