Przypowieść o maszynach i (chyba) magii

news_imgs/2024_01_22/head1.jpg

Większość z nas kojarzy grę Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi, a cobyście powiedzieli na narracyjnego RPG w tych klimatach? Sovereign Syndicate, to narracyjny RPG, którego akcja dzieje się w Londynie. Gra całym swoim wydźwiękiem nawiązuje do innej, znanej gry o tytule Disco Elysium. W sieci, właściwie prawie każda recenzja porównuje obie gry do siebie, co moim zdaniem mocno zalatuje tandetą dziennikarską. Dlatego miło mi poinformować was, że w mojej recenzji tych porównań nie znajdziecie, a całość tekstu, nie nawiązuje nawet słowem do znanego klasyka od ZA/UM, co wcale nie było takie łatwe, bo gra sama się aż o to prosi.

Kluczyk do gry został pozyskany poprzez portal TERMINALS.IO, za co serdecznie dziękujemy. Obecnie dzięki moim oraz Nerki staraniom, mamy tam status prasy growej, a ja jestem oficjalnym przedstawicielem naszego portalu, więc jest szansa, że w przyszłości, będą się tu pojawiać nowości growe znacznie częściej, niż dotychczas.

The Bard's Tale: Tales of the Unknown

news_imgs/2024_01_22/5258titlescreen.png

MetHy wydał kompletną angielską retranslację The Bard's Tale: Tales of the Unknown na poczciwego NES-a. Tak, dobrze czytacie, retranslację. Gra wprawdzie ukazała się oficjalnie po angielsku na tej platformie, ale ze względu na brak miejsca na kartridżu wersja ta była znacznie okrojona względem japońskiego wydania. Retranslacja pozwala na ogranie tego tytułu w pełnej krasie... jak na standardy NES-a. Łatkę możecie pobrać z RHDN.

Jutro też Wam uciekniemy!

news_imgs/2024_01_11/TAR00.jpg

Za to dzisiaj zostaniemy z kolejną recenzją. Film to klasyka polskiej komedii, ale poza akcją dziejącą się w przyszości (przynajmniej względem premiery kinowej), to zbyt wielu punktów zbieżnych między Seksmisją a They Always Run nie znajdziemy. Prędzej szedłbym w kierunku Pamięci Absolutnej czy może Cowboy Bebopa, ewentualnie Gwiezdnych Wojen. I taki to klimat tego tytułu, gdzie gramy trój-rękim łowcą nagród. Takie na może kilkanaście godzin gry, choć z ciekawą fabułą obfitującą w wywołujące zaciekawienie momenty, wyjaśniane w finale. Tyle z mojej strony dzisiaj.

Coming out Księdza

news_imgs/2024_01_10/Hades05.jpg

  Kto czytał nagłówek, to już się domyśla: wyznanie będzie! Otóż... Udzielam się nie tylko tutaj. Ba, że mam własnego kuratora na Steam, to pewnie dla większości stałych bywalców żadna nowina. No ale gdyby, to przypominam/mówię nowinę: Recenzje na 100%... osiągnięć! Tak mówię, gdyby ktoś był ciekaw jak wygląda u mnie recenzja gry spoza poletka RPG.

  Tyle że to wieści tak stare, że czerstwe. A te nowsze wyglądają tak: korzystam z Facebooka. No kurde, wiem, że lekko obciach, ale spokojnie - konsekwentnie idę w kierunku szczytu żenady. Bo widzicie, "Recezje na 100%... osiągnięć!" wyłoniły się (no tak nie same, ale łapiecie!) również i tam. Czym się różnią od kuratora Steam? Poza recenzjami na nim obecnymi publikuję też zgoła dziwne treści, niekoniecznie bezpośrednio związane stricte z graniem. Chyba że zdjęcie zrobionych z ciecierzycy frytek można z tym jakoś powiązać? Cytując jednego z moich wykładowców: "Można... Niemniej ja tego nie uczynię." Także, jeżeli ujęła Was moja bezczelna autopromocja i macie ochotę mnie odwiedzić, a kto wie czy i nie obserwować, to zapraszam w Moje skromne progi (i jeszcze skromniejsze zasięgi) .

W sumie to tyle. A co, jakiego coming outu oczekiwaliście?

 

 

A, dobra, recezję dałem dzisiaj! Tym razem leci Sunset Overdrive. Powiem, że dawno się tak nie odstresowałem jak przy tym tytule!

2024 start

news_imgs/2024_01_08/4224734-sega-ages-2500-vol17-p.jpg

U nas zaczyna się rok 2024, w opisywanym dziś przez Choloka tytule rok 3154 (tak naprawdę zmyślam, nie znalazłem wiarygodnego info, ale jest to zdecydowanie odległa przyszłość :D). Tym razem zaglądamy do gry wydanej w 2005 tylko w Japonii, a graczowi zachodniemu dzięki pracy fanów tłumaczy udostępnionej w 2015 (szaleję dziś z tymi datami, a co!). I może w końcu podam jej tytuł: Phantasy Star Generation 2 (Playstation 2). Tak, tak, po kilku latach posuchy znów zaglądamy do tabelek PS2. Oby nie po raz ostatni w tym stuleciu!

Geneza 0451 RPG oraz jubileusz

news_imgs/2023_12_30/sysshochead.jpg

Wiele osób twierdzi, że taki gatunek, jak 0451 RPG nie istnieje. Otóż zapewniam was, że nie tylko istnieje, ale ma się dobrze, a na Steam była nawet z tej okazji wyprzedaż. (Tutaj link do tej archiwalnej wyprzedaży: https://store.steampowered.com/sale/0451sale). Oczywiście należy rozróżnić gry z "gatunku" 0451, od gier 0451 RPG. Osobiście jest to mój ulubiony gatunek, więc fakt, że recenzja remaku gry System Shock z 2023 wypadła, jako setna, możecie uznać za "celowy przypadek" :). Poniżej geneza tego gatunku:

Gatunek "0451 RPG" odnosi się do gier fabularnych, które wykorzystują motyw numeru "0451" jako swojego rodzaju easter egg lub nawiązanie do klasyki literatury science fiction. Ten numer jest często używany jako kod do otwierania drzwi lub sejfów w grach, a jego pochodzenie można znaleźć w dziełach Ray'a Bradbury'ego. Pierwotnie pojawił się w powieści "Fahrenheit 451", gdzie był to kod do wejścia do domu jednego z bohaterów. W grach komputerowych, zwłaszcza w gatunku immersive sim, zaczęto używać tego numeru jako elementu zanurzenia w świecie gry (przykładowo w System Shock'u, jest to pierwszy kod w grze do drzwi wychodzących z med-bay), tworząc tym samym pewnego rodzaju tradycję. Gry z gatunku 0451 RPG często cechują się interaktywnością, swobodą wyboru oraz eksploracją, co wpisuje się w ogólną koncepcję gier immersive sim. Przykłady gier, które odwołują się do tego tropu, to m.in. seria Deus Ex, System Shock czy Bioshock. Numer 0451 można znaleźć jako kod dostępu lub element fabularny w wielu grach, tworząc tym samym nawiązanie do korzeni literackich tego motywu, aczkolwiek nie każda gra wykorzystująca ten kod, to 0451 RPG, a nawet nie każda musi wykorzystywać ten kod (przykład: Arxs Fatalis). 

Cechy gatunku 0451 RPG:
- Nieliniowa fabuła
- Rozbudowana eksploracja poziomów
- Wiele zakończeń
- Dużo dróg do celu
- Możliwość rozwoju bohatera poprzez wszczepy, zdolności itp.
- Zagadki środowiskowe

Ktoś powie: Przecież to immersive sim!, a ja mu odpowiem: Nie bądź taki sztywny, jakbyś połknął szczotkę. Immersive sim brzmi głupio i kojarzy się z simsami, a 0451 RPG, brzmi jak powinno. Tajemniczo, dosadnie i bez zbędnych skojarzeń:) Osobiście rozpoznaję ten gatunek bez najmniejszego problemu i nie mam trudności z zakwalifikowaniem do niego gier, a to oznacza, że to dobra nazwa (przynajmniej dla mnie). Każdy, kto tego nie akceptuje, będzie miał do czynienia z Shodan i skończy tak:

PS. Setna recenzja oznacza, że tym samym dogoniłem JRK. Czy ktoś mógłby go pacnąć w pośladek, aby ruszył z miejsca i coś wkońcu napisał poza newsem?:D  

Na koniec pozostaje mi życzyć wam w imieniu całej strony:

Wszystkiego najlepszego w nowym roku! Oby 2024 rok, był jeszcze lepszy i obfitował w ciekawe premiery gier RPG (osobiście liczę na jakąś dobrą grę z gatunku 0451 RPG:))!!!