Final Fantasy XIV Online

Wydania
2010( Box)
2010()
Ogólnie
Drugie podejście serii Final Fantasy do MMORPG. Po niezbyt udanym starcie, a w zasadzie po pełnej katastrofie, gra potrafiła się odrodzić do tego czym jest dziś - jednym z najpopularniejszych MMORPGów na rynku.
Widok
TPP
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
Andrut
Autor: Andrut
27.05.2021

W związku z niedawnym otwarciem podstawowej gry i pierwszego dodatku za darmo dla graczy, postanowiłem napisać o jednym z największych i najpopularniejszych MMO dostępnych na rynku. Final Fantasy 14 jest kolejną odsłoną najpopularniejszej chyba serii jRPG w historii. Lecz tym razem z dosyć dużym twistem po raz drugi. Jest to MMO. Gra ta jest dosyć klasycznym podejściem do tematu z paroma innowacjami. Co ciekawe jest to druga wersja tej samej gry. Niestety pierwsza okazała się na tyle niewypałem, ze twórcy musieli ja przerabiać praktycznie od nowa. Czy udało im się ją ulepszyć? Zobaczymy.

Na pierwszy plan weźmy historię. Jesteśmy kolejnym śmiałkiem, poszukiwaczem przygód który staje się z czasem częścią politycznych (i nie tylko) wydarzeń. W końcu okazujemy się być wybrańcami kryształu światła i wyruszamy w świat by go ocalić. Fabula w podstawowej wersji gry jest dosyć sztampowa i nie zachwyca, lecz zmienia się to już w pierwszym dodatku (o tym być może następnym razem). W praktyce jest to tylko sposób wprowadzania kolejnych wyzwań takich jak dungeony i raidy.

Graficznie gra jest przepiękna, jak na grę prawie dziesięcioletnią. Fantastyczne miasta przeplatają się tu z dzikimi terenami wyjętymi praktycznie z innych gier tej serii. Uświadczymy tu tez designów potworów wprost wyciągniętych z z innych tytułów FF. Wszystko jest tu raczej dosyć kolorowe i bajkowe. Sam silnik gry jest według mnie jednym z lepszych widzianych w grach MMO. Wszystko jest tu na tyle stylizowane, by grafika nie zestarzała się zbytnio od premiery. Jedynie efekty umiejętności są zbytnio intensywne, co może przeszkadzać w rozgrywce.

Jeśli chodzi o oprawę dźwiękową, znowu muszę wielce pochwalić Square-Enix oraz Nobuou Uematsu. Nie odstaje ona niczym od innych tytułów serii. Czasem brzmi ona dość cudacznie, lecz wykonanie stoi zawsze na wysokim poziomie. Spodziewajcie się głownie muzyki symfonicznej.

Co do gameplayu, to doświadczymy tutaj dawniej dosyć standardowej rozgrywki MMO, z systemem walki opierającym się głownie na używaniu umiejętności w określonych rotacjach z kilkusekundowymi przerwami. Niestety brakuje tu akcji, która możemy zaobserwować w nowych tytułach. Miłośnicy World of Warcraft odnajdą się tutaj jak w domu, a gracze choćby Guild Wars 2 lub Elder Scrolls Online będą musieli przyzwyczaić się do powolniejszej rozgrywki. Możemy mieć wszystkie profesje i klasy odblokowane na jednej postaci, przez co nie musimy tworzyć nieskończonej ilości altów (chociaż możemy i co także pozwala na dostosowanie roli postaci do potrzeby chwili. Twórcy wręcz do tego zachęcają, pozwalając graczom płacić mniej za subskrypcję, jeśli mamy tylko jedną postać na serwerze. Każda klasa ma oddzielny poziom oraz swoją własną fabułę poboczną, przez którą otrzymujemy umiejętności. Niestety, oprócz wyglądu i ekwipunku nie ma tu nic z personalizacji. Nie ma wybierania umiejętności lub perków, są one zawsze dostępne. Co do klas, są one podzielone na bazowe (Gladiator, Arkanista itd.) oraz zaawansowane (Paladyn, Biały mag itd.). Po osiągnięciu lv 30 możemy ewoluować naszą klasę do zaawansowanej. Istnieją także klasy dostępne później po osiągnięciu lv 50 jakąkolwiek inną klasą i są traktowane jako dodatkowe klasy zaawansowane. Możemy także odblokować Niebieskiego Maga, który zdobywa umiejętności obserwując potwory je używające. Jest to jedna z ciekawszych klas, lecz niestety nie można go używać w wielu grupowych zadaniach. Majż oni za to swoje własne koloseum, gdzie można się sprawdzić w pojedynkach z potworami i konkurować z wynikami innych graczy.

Odnośnie zawartości gry uświadczymy tu typowych questów z MMO typu przynieś (10 wątrób wilków), podnieś (10 beczek z winem) , pozamiataj (10 potworków). Oprócz tego będziemy robili levemetes (codzienne questy do zrobienia a.k.a. „dalies”), guildhests (mini dungeony), Trials (wyzwania z pojedynczym bossem) oraz rajdy. Jest tego dużo i można bez problemu levelować robiąc tylko główne misje + dungeony. Początkujący gracz nie będzie także przygnieciony nadmiarem mechanik. Gra bardzo dobrze uczy jak grać daną rolę (dps, tank lub healer). Jest to według mnie najlepszy samouczek w MMO. Główna linia questów poprowadzi nas poprzez cały świat, przy okazji odblokowując kolejne wyzwania.  Istnieje także dużo zawartości pobocznej takiej jak np. Gold Saucer, lokacja kasyno gdzie możemy użyć ciężko zdobytej waluty w zakładach grając w minigierki znane fanom Final Fantasy takie jak wyścigi chocobo, Triple Triad (gra karciana), mahjong oraz wiele wiele więcej. Na pewno żaden gracz nie będzie narzekał na nudę.

W rezultacie mamy grę, która stoi prawie na najwyższym poziomie oferując naprawdę wiele dla nowicjuszy i weteranów gatunku, tym bardziej że całość podstawki oraz pierwszy dodatek zostały udostępnione za darmo graczom w ramach programu 'FINAL FANTASY XIV FREE TRIAL' z jedynie małymi nieudogodnieniami. /uwaga - opcja darmowa nie jest dostępna przez Steam - trzeba ściągać klienta i rejestrować się bezpośrednio na stronie gry. Steam nie pozwala na triale, chce kasy od razu i zawsze :D/JRK Nie powinno dziwić, że jest to 1 lub 2 (w zależności od statystyk) najpopularniejsze MMO dostępne na rynku.

Moja ocena: 9/10


Obrazki z gry:


/obrazki dostarczył JRK/

Dodane: 21.11.2013, zmiany: 27.05.2021


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?