Control Ultimate Edition

Control
Wydania
2020( Steam)
Ogólnie
Strzelanka w czasie rzeczywistym z nutą RPG oraz mocami paranormalnymi w tle.
Widok
TPP
Walka
Czas rzeczywisty (miks mocy paranormalnych i strzelania)
Recenzje
mg-mat
Autor: mg-mat
27.04.2022
< Zarząd zaleca, aby nowy dyrektor dokonał oceny/recenzji produktu/gry w alternatywnym świecie gdzie jesteśmy tylko wymysłem/tworem myśli/wyobraźni istot ludzkich>

Federalne Biuro Kontroli mieści się w najstarszej siedzibie, jednym z największych budynków na Manhattanie, którego nikt nie widzi. To jedna z tych budowli, która pomimo monumentalnej konstrukcji jest pomijana w przewodnikach turystycznych, książkach, filmach czy nawet przez osoby mieszkające w okolicy. W rzeczywistości budynek nie chce aby go ktoś widział, chyba że pracuje w biurze lub podobnie jak Jesse Faden ma tam propozycję pracy o której jeszcze nie wie.

W grze wcielamy się w Jesse Faden, która trafia do FBC w poszukiwaniu informacji o swoim zaginionym bracie. Moment w którym nasza bohaterka odnajduje najstarszą siedzibę jest dość krytyczny dla biura, bo jest ono akurat w trakcie inwazji dziwnego bytu o nazwie syk. Początek jest bardzo tajemniczy, a my dość szybko otrzymujemy dwa równoległe stanowiska pracy jako zastępca woźnego oraz jako dyrektor FBC. Wiem, że brzmi to dziwnie, ale pozwolę sobie przemilczeć niuanse tych nominacji, aby zostawić osobom, które nie grały tajemniczy początek do odkrycia. Po "awansie na dyrektora" otrzymujemy zmiennokształtną broń i gra dość szybko zamienia się w akcyjniaka z tajemnicą w tle.

< Bardzo pożądane/zalecane jest aby nowy dyrektor zajął się sprawą syku/wroga i przywrócił biuro do normalnego trybu pracy/badań>

Bardzo szybko też okazuje się, że najstarsza siedziba to centrum rzeczy paranormalnych, a nasza bohaterka poza zmiennokształtną bronią, posiada też nadzwyczajne zdolności. Gracz z biegiem gry będzie wchłaniał z przedmiotów nowe umiejętności od telekinezy pozwalającej miotać przedmioty w przeciwników, po lewitację itp. Istotą gry nie tylko jest walka z sykiem, ale też eksploracja i wyszukiwanie notatek oraz nagrań na temat badań prowadzonych w FBC, przedmiotów paranormalnych i ogólnie zjawisk z tym związanych. Konstrukcja poziomów pozwala poczuć się trochę jak detektyw, który wkracza na nowe wody, aczkolwiek zamknięte lokacje cechują się raczej sporym skomplikowaniem, co czasami wywołuje uczucie zagubienia i dezorientacji. Fabuła poprowadzona jest w dość tajemniczy sposób i w miarę jej odkrywania gracz zaczyna się czuć mniej obco, chociaż bywają momenty, że trzeba pomyśleć gdzie iść, bo najstarsza siedziba to prawdziwy labirynt korytarzy i pomieszczeń. Pomimo dość liniowego scenariusza, gra pozwala nam swobodnie wracać do już odwiedzonych lokacji w poszukiwaniu sekretów ( a tych jest sporo, oj sporo! ) oraz posiada dużo zadań pobocznych, których wykonywanie polecam, bo są naprawdę ciekawe i można dzięki nim jeszcze lepiej wczuć się w klimat i poznać kilka ciekawych mini-historii. W tym celu bardzo pomocne są punkty kontrolne pomiędzy którymi możemy szybko się przemieszczać, co znacznie ułatwia eksplorację.

< Wszelakie znalezione/pozyskane narzędzia w najstarszej siedzibie, są do dyspozycji/użytku dyrektora, zarząd zezwala/akceptuje używanie ich w celu likwidacji syku>

Walka w Control to mieszanina mocy paranormalnych z używaniem naprzemiennie broni. Broń jest jedna, ale na raz możemy wyposażyć postać w dwie jej wersje ( bron może przybrać "kształt" pistoletu, karabinu, snajperki, granatnika, miotacza i wyrzutni ), a dodatkowo można broń ulepszać oraz modyfikować wypadającymi z przeciwników modułami ( te dzielą się na kilka grup jakościowych, od zwykłych po legendarne). Poza ulepszaniem broni, dostępny jest też rozwój postaci oraz pozyskanych w trakcie gry mocy. W miarę rozwoju zyskujemy nowe właściwości mocy, zwiększamy obrażenia zadawane telekinezą, zasięg itp. Warto tutaj zaznaczyć, że gra jest tak pomyślana iż trudno o wymaksowanie postaci i raczej zalecane jest rozwijanie Jesse pod nasze preferencje, bo doświadczenie zdobywane podczas walki służy zarówno do ulepszania broni jak i postaci.
W tym miejscu warto zadać sobie pytanie z czym my w ogóle walczymy? Czym jest syk? Na te pytania być może znajdziecie odpowiedź w grze, można natomiast powiedzieć, że agenci syku, to byli pracownicy biura, którzy zostali przejęci przez ten byt i teraz są pod jego kontrolą. Są to więc zwykli ochroniarze z bronią krótką, komandosi do zadań specjalnych, tanki w zbrojach wytrzymujących kilka magazynków i rożne ich wariacje ze specjalnymi mocami. Bywają też "pacjenci" biura z mocami zbliżonymi do naszych oraz kilka bytów z wymiaru astralnego, oczywiście nie zapomniano o przeciwnikach specjalnych zwanych bossami. Na urozmaicenie w tym aspekcie nie można narzekać i im głębiej w fundamenty najstarszej siedziby, tym dziwniej ( polecam zadanie poboczne z pleśnią).

< Mieszkamy w pokoju, a na ścianie wisi plakat. Wpatrujemy się w to i myślimy, że to cały świat... >

Gra bardzo ładnie wypada pod kątem graficznym. Studio Remedy mocno się postarało w tym względzie i zarówno klimat wnętrz z unoszącymi się ciałami pracowników biurowych, którzy ciągle wypowiadają dziwne słowa niczym mantrę oraz skąpa, ale dobrze dobrana muzyka wprowadzają nas w klimat i dają poczucie uczestnictwa w czymś niezwykłym. Wszystkie tekstury i pomieszczenia są świetnie wymodelowane, a system zniszczeń i kolizji obiektów, to jeden z najlepszych jakie widziałem w grach. Podobnie jest z zastosowaniem najnowszych technologii pokroju Raytracingu. Nigdy nie widziałem w żadnej grze tak dobrych odbić w lustrze czy szybie. Większość gier raczej unika luster, a odbicia nawet w Cyberpunku wyglądają jak karykatura przy Control. Zaskakuje to tym bardziej, że szyb i innych powierzchni odbijających światło jest tutaj zatrzęsienie, a mimo to nie wpływa to na jakość działania gry i ta nigdy mi się nie krztusiła i zawsze chodziła płynnie nawet jak grałem w nią na słabszym sprzęcie ( podstawkę grałem jeszcze na GTX 1050TI, wtedy tak dobrych odbić nie mogłem podziwiać, ale gra wyglądała i tak ładnie:)) .

PODSUMOWANIE:
Tematy paranormalne zawsze są mile widziane w grach, a Control wykorzystuje tą tematykę w bardzo obszerny i przystępny sposób, łącząc grę akcji z bardzo gęstym klimatem zjawisk paranormalnych w sposób mistrzowski. Graficznie to jedna z najlepiej zoptymalizowanych gier, które wykorzystują nowoczesne technologie takie jak system fizyki i zniszczeń oraz raytracing. Polecam!

PLUSY:
+ Graficzne fajerwerki
+ System zniszczeń
+ Ciekawie i poważnie potraktowany temat zjawisk paranormalnych
+ Dobra historia

MINUSY:
- Skomplikowane poziomy
- Część lokacji jest bardzo klaustrofobiczna
- Średnio czytelna mapa


OCENA:
8,5/10

Zapraszam do obserwacji naszego kuratora: ŚWIAT RECENZJI
https://store.steampowered.com/curator/26553378/

Obrazki z gry:

Dodane: 27.04.2022, zmiany: 27.04.2022


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?