Final Fantasy VIII
Wydania
1999()
1999()
2009()
Ogólnie
Kolejna gra z genialnej serii, moja ulubiona zresztą. Najładniejsza grafika postaci na PSX, super klimacik, ciekawa opowieść- nie słuchajcie tych, którzy twierdzą, że ta część jest do kitu- tylko MY mamy rację!
Widok
izometr
Walka
turówka

RECENZJA

Fabuła:
Świat przemierzają różne bestie nieznanego pochodzenia i do tego wygląda na to, że pojawia się ich coraz to więcej. Ludzkość by poradzić sobie z tą sytuacją stworzyła szkoły zwane Garden (ogrody), w których szkolone są militarne jednostki specjalne Seed, jednak jedna z szkół bez powodu i prowokacji deklaruje wojnę pozostałym. Na początku jest wszystko bardzo tajemnicze i nikt nie zna prawdziwej przyczyny wrogości Galbadia Garden. Jednak z czasem wszystko wskazuje, że to działania czarodziejki Edea spowodowały wrogość gardenów. W środku tych wszystkich zdarzeń znajduje się nasz bohater Squal, który jest uczniem Balamb Garden, po zdobyciu tytułu Seed otrzymuje on zlecenie zlikwidowania czarodziejki. Jednak czy czarodziejka Edea rzeczywiście jest głównym wrogiem i działa tylko dla swych interesów? Skąd się biorą wszystkie wrogie istoty? Jakie znaczenie mają senne wizje drużyny bohatera i jakie powiązanie do tych wszystkich zdarzeń ma tajemnicza czarodziejka z przyszłości? Te wszystkie pytania rozwikła stopniowo zawrotna fabuła gry.

Postacie:
Główna postacią gry jest Squal - jest osobą zamkniętą w sobie, niezbyt towarzyskim osobnikiem, ale za to najlepiej z naszych postaci kwalifikuje się na dowódcę i ma naprawdę miażdżący limit break, jest też ednym z absolwentów Balamb Garden. Zell - bardzo energiczny mistrz walki wręcz, jest tak samo jak Squal absolwentem Balamb Garden. Irvine - strzelec wyborowy, kobieciarz, też absolwent Gardenu ale nie Balami. Quistis - jest instruktorką (nauczycielką) w Balamb Garden. Rinoa - młoda buntownicza córka naczelnika z Deling City. Selphie - młoda absolwentka Balamb Garden, ale pochodzi z Trabia Garden gdzie rozpoczęła swoją naukę. To tyle, jeśli chodzi o główne postacie, lecz w grze pojawi się kilka dodatkowych, którymi przyjdzie nam sterować na pewnym etapie.

Grafika:
Oprawa graficzna gry prezentuje się wspaniale, pod względem graficznym zrobiła duży krok od poprzedniej części, gdzie postacie wyglądały jak zbudowane z pudełek (poza ekranem walki). Postacie w Final Fantasy VIII wyglądają realistycznie i są doskonale wymodelowane. Również otoczenie poszczególnych lokacji wygląda wspaniale, myślę że gra doskonale korzysta z możliwości graficznych konsoli PSX. Jeśli chodzi o grafikę mapy świata to jest ona również lepsza od grafiki w poprzedniej części, jednak mimo lepiej wymodelowanym elementom mapy nie zauważyłem szczególnych zmian, co nie znaczy, że jest źle, wręcz przeciwnie, podróżowanie po mapie jest bardzo przyjemne. W skrócie mówiąc, grafika jest dużym plusem tej gry. Nie wspomniałem jeszcze o grafice podczas toczenia walk, powiem więc tylko, że jest rewelacyjna, poziom wykonania postaci i przeciwników jest naprawdę na wysokim poziomie. Sekwencje przestawiające korzystanie z magii i ataków fizycznych są płynne i realistyczne.

Muzyka:
W grze jest wiele pięknych kawałków muzycznych. Muzyka jest nastrojowa względem lokacji i zdarzeń. Szczególnie podobała mi się dynamiczna i pobudzająca muzyka podczas walk z bossami. Dźwięki w grze są również na dobrym poziomie, jest ich spora różnorodność - zarówno podczas walki, jak i chodzenia - zależnie od terenu.

System Walki:
Walki w grze są toczone turowo względem pojedynczych postaci, tak jak to było w FF7. W częściach poprzednich serii (FF I-VI), mieliśmy do czynienia z turami dotyczącymi całej drużyny, gdzie tura polegała na wydaniu komend całej drużynie, jednak w FFVIII każda postać posiada indywidualną turę podczas walki i kolejność tur postaci zależy od wartości statystyki SPEED (prędkości). Tak więc postać o wyższej statystyce SPEED będzie miała krótszy czas do odczekania na następną turę. System walki zdecydowanie korzysta z systemu poprzedniej części serii, ale został znakomicie urozmaicony, choćby o zadawanie zwiększonych obrażeń bronią Gunblade, czy Boost GF'ów. Walki są toczone dynamicznie i w porównaniu z FF7 zdecydowanie zyskały na realizmie. System walki to zdecydowanie najsilniejszy atut tej gry.

System Magii:
Korzystanie z magii w FFVIII przypomina bardzo system zbierania przedmiotów, bowiem mamy możliwość zasysania magii od przeciwników, magazynowania i używania jej jak przedmiotów. Tak więc po zassaniu od przeciwnika pięciu zaklęć Fire, pięć razy będziemy mogli je rzucić. Aby zassać lub użyć magię, postać musi być wyposażona w odpowiednią umiejętność.

System Junction:
Jest to system, dzięki któremu przydzielamy naszym postaciom umiejętności jak i bonusy statystyk, odporności na statusty i elementy, jak też mamy możliwość nadania atakom naszych postaci statusy lub zwiększyć obrażenia przypisując element np. ognia do ataku fizycznego. System Junction do przypisywania umiejętności potrzebuje by postać była wyposażona w GF'a (Guardian Force - Summony). System wykorzystuje do przypisywania umiejętności właściwości GF'a w którego jest wyposażona nasza postać (umiejętności), jak i magię (zwiększenie statystyk, odporności i ataki statusowe jak i elementarne).

Pocketstation:
Gra wykorzystuje podręczną konsolkę Pocketstation. Podłączając konsolkę do portu karty pamięci PSX możemy transferować na konsolkę grę RPG Chorobo World. Przy pomocy Chorobo World, który można uznać za odrębną grę RPG, możemy zdobyć wiele dodatkowych rzeczy do świata Final Fantasy VIII, jak dwa dodatkowe GF, wzmocnienie ataków naszego Chorobo oraz możliwość zdobycia wielu rzadkich przedmiotów, a niektórych wyłącznie możliwych do zdobycia przez Chorobo World.

Menu:
Szczególnym plusem gry jest menu. Mamy wiele opcji w menu, które nie tylko służą do przełączania umiejętności, ale również mamy wiele dodatkowych możliwości. Bardzo podobała mi się możliwość czytania tutoriali umieszczanych w dziale menu stopniowo po spotykaniu nowych ludzi, zdobywaniu nowych umiejętności, a przy pomocy przedmiotu battlemeter możemy również uzyskać dodatkowe informacje typu ilości stoczonych walk, ilości pokonanych przeciwników przez daną postać lub GF'a. Battlemeter można dodatkowo ulepszać w pewnych etapach gry, co umożliwia uzyskanie bardziej szczegółowych informacji.

Podsumowanie:
Gra posiada wspaniałą grafikę, muzykę i wciągającą fabułę. Największym plusem tej pozycji jest zdecydowanie system walk, ich toczenie jest ekscytujące i urozmaicone przez różne aspekty systemu, dodatkowo przy pomocy systemu Junction można planować strategię poprzez przypisanie odpowiednich statusów i elementów pod obroną lub atak danych postaci. Gra jest wspaniałą pozycją, posiada doskonale rozbudowane menu, z szczegółowym tutorialem niespotykanym zazwyczaj w innych częściach serii (takie tutoriale i rozbudowane menu są typowe dla gier z serii Shadow Hearts). Do tego dochodzi możliwość grania przez pocketstation. Gra jest wspaniałą pozycją urozmaiconą wspaniałą grą w karty, wiele pobocznych questów, ciekawy system junction i przydzielanie postaciom GF, które rozwijają się zdobywając umiejętności (które potem można przydzielać postaciom) oraz kolejne poziomy które wzmacniają ataki GF'ów podczas ich wezwania. Grę gorąco polecam wszystkim fanom gier jRPG i nie tylko.

Moja ocena:
Grafika: 9/10
Muzyka: 9/10
Grywalność: 10/10


Autor: 5


RECENZJA

Hmmm moja przygoda z tą serią rozpoczęła się właśnie od tej gry, później była siódemka (moim zdaniem najlepsza część), a dalej... zresztą to ma być recenzja, a nie rozwodzenie się od czego zacząłem :).

Grafika
No więc tak... w stosunku do części 7 w ósemce znacząco zmieniono grafikę tzn. jest dużo lepsza i bardziej realistyczna. Postacie nie wyglądają już jak kilka postrzępionych kawałków drewna polączonych w calość :). Oczywiście w tej serii grafika się mało liczy (nooo, nie powiedziałbym, Finale zawsze wyróżniały się świetną grafiką!- JRK), ale zawsze lepiej gdy jest ładna ;). Filmiki moim zdaniem tez lepiej wygladają. Ale i tak prawdziwe piękno widać dopiero podczas walki, po prostu cud, miód :).

Dźwięk
Muzyka i dźwięki sa po prostu doskonałe, jest mało gier które mogą konkurować z FF 8 pod tym względem. Nie dość że klimatyczna, to w każdym momencie jest taka jak trzeba. Nie istnieje tu coś takiego (chyba, że jest zamierzone) jak źle dobrana muzyka, po prostu nie istnieje. ;)

Fabuła
Teraz przyszedł czas na ostatni element gry, który IMO najbardziej sie liczy, czyli na... FABUŁĘ. Cóż pewnie wiele osób się ze mną nie zgodzi ,ale fabuła w tej grze jest dużo gorsza niż w siódemce, jednak i tak jest wystarczająco dobra, by można przy tej grze było zarwać kilka nocy z rzędu :). No więc w skrócie... głównym bohaterem gry jest Squall Leonhart, który właśnie zakończył kurs w specjalnej szkole zwanej "Ogrodem", dzięki czemu stał sie pełnoprawnym członkiem organizacji najemniczej zwanej SeeD. A teraz przystępuje do kursu dla "zaawansowanych" :) dzięki czemu będzie mógł korzystać z magii i innych jeszcze ciekawszych form walki. W tym czasie państwo Galbadia przejęło radiowy nadajnik satelitarny i ogłosiło wojnę przeciw całemu światu. Oczywiście nasz bohater zostaje wplątany w tą sprawe i razem z przyjaciółmi wyrusza, aby wspomóc ruch oporu który nie chce pozwolić na przejęcie kontoli nad światem (i jednoczesnym jego zniszczeniem) przez Galbadięe...

GF-y
Co to jest? Otóż są to różnego rodzaju stwory (wcześniej summony), które nasi wojownicy mogą przywołać, by wspomagały ich w walce. GF znaczy Guardian Forces. W ich szeregach znajdziemy stwory, które można było przywołać w poprzedniej części gry, a także nowe. Filmiki które oglądamy podczas ataku GF-a sa naprawdę prześliczne, jednak oglądanie ich po raz dwudziesty jest już lekko nużące.

Podsumowanie...
Gierka jest naprawdę superancka i radzę (jesli jeszcze jej nie macie) jak najszybciej ją zakupić np. w serwisie Allegro (jeśli nie mozecie jej znaleźć nigdzie indziej.)

Moja ocena:
Dźwięk - 9.5/10
Grafika - 8/10
Grywalność - 9.5/10
Fabuła - 8/10
Ogólnie - 8.5/10


Autor: 4

2 4.5

Obrazki z gry:
Nasz główny bochater Squal w intrze gry. Animacje komputerowe naprawdę na doskonałym poziomie. Walka na mapie. Walka fabularna (boss). Inny boss. Wezwanie Moogla (dostępne tylko przez Pocketstation). Chocobucle - najsilniejszy atak naszego Chocoba Boco (dostępne tylko przez Pocketstation). Momba atakuje (dostępne tylko przez Pocketstation). Walka z żelaznym gigantem. Mapa świata. Squal wykonuje swój Limit Break Losowo pojawiający się GF Odin zaraz posieka wrogów :) Zestaw naszych GF. Najpopularniejsza gra w grze - Triple Triad. Menu Junction. I na koniec statystyki.

Dodane: 11.07.2003, zmiany: 21.11.2013


Komentarze:

Polecam odświeżyć sobie tego fajnala z tymi modami
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=polish&id=391096600
Gra wygląda znakomicie


[Gość @ 29.06.2018, 22:07]


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?




Aby być podpisanym wlasnym nickiem, zarejestruj i zaloguj się na forum.